Ska ge mig på lilla toaletten nu snart och kommer då byta ut de gamla rören såklart. Från detta rum går avluftingen upp igenom vinden och upp på taket. För att slippa göra om genom taket så funderar jag på att behålla bara den sista halvmetern innan taket och gå på med plast där. Finns det någon nackdel med detta? Kommer säkert behöva hänga upp det övre röret för att det inte ska trycka för mycke på plasten med det gör mig inget.

Jag rekommenderar att gå upp med plaströret på vinden, och koppla ihop det med gjutjärnsröret där. Se bara till så det är tätt i genomföringen genom yttertaket, så är det ingen fara. Behöver du nån gång lägga om taket så kan du passa på att byta den sista biten vid det tillfället.
Det är en bra idé att klamra gjutjärnsbiten lite extra, så den inte glider neråt. Det är lämpligt att göra detta innan du kapar röret.

Tackar för det svaret.
Har lagt om taket bara för något år sedan det är en av anledningarna till att jag vill behålla den biten av röret. Sedan gillar jag utseendet på dessa gamla gjutjärnskrökar uppe på taken på dessa hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.