Hejsan!

Har haft ändpluggar (av mässing) på rören medans jag har renoverat hela badrummet.,

Nu vill jag sätta dit kromade T-rörs-kopplingar men får inte bort stödhylsan eftersom klämringen sitter fast på röret (där stödhylsan sitter) vilket i sin tur innebär att jag inte får bort mässings-pluggen. Jag vill inte ha kvar mässingspluggen som en del av T-rörös-kopplingen.

Finns det något knep (värma/smörja eller dylikt) för att få loss och skjuta tillbaka klämringen en liten bit på röret för att kunna demontera stödhylsa och resterande?

Förresten, hur demonterar man en stödhylsa?

Ska påpeka att såga av röret är inte en valmöjlighet eftersom det redan är så pass korta rörstumpar. Rören måste behällas intakt i sina resp. länder.

Tack på förhand!
Dontino :question :question

Jag antar att det är mäsingsmuttern som du inte får bort? Kapa bort mutter och kona med en såg. Om röret sedan inte är väldigt tilltygat så kan du testa att sätta den nya muttern och kona på samma plats ( smörj in allt med lite lintätning ex. Unipak). Funkar inte det så blir du nog så illa tvungen att löda på en bit rör för att sedan montera den nya kopplingen. Gällande stödhylsan så kan du väl bara låta den vara kvar.

Ta en liten såg och såga av ringen. Lägg snittet lite vinklat ca 45grader. Du behöver inte såga igenom helt så att du riskerar att skada röret, när du fått ett spår nästan igenom så tar du en skruvmejsel i spåret och vrider isär mässingsringen.

Tompa

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
ta en pollygrip och tryck till lite försiktigt på Klämringen runt om hela.. sen kan man bara dra väck den med handen.. ;)

• Gilla
Svartep1r
  • Laddar…
AHA, tack för svaren.

Börjar ikväll med att "klämma-på-ringen"-lösningen. Funkar inte det så blir det att "såga-av-den"-lösningen.

Funkar något av ovanstående så får man loss mässingsmutter och då kan även stödhylsan sitta kvar.

//Dontino

Dom här förslagen fungerar bara om det inte är draget särskilt hårt.
På ett 12 eller 15 rör med rejält dragna muttrar så går det inte att återanvända den delen av röret.
Med tanke på att du inte kan såga av röret så skulle jag vara mycket försiktig så man inte står där med ett kasst rör och är tvungen att dra fram en ny matning.

Fredrik

En enkel men kanske lite "billig" lösning kan ju vara att behålla mässingsmuttern och spraya på med kromspray.

ser ut som locket på sprayburken efter man sprayat med det:

36-1014_l.jpg

• Gilla
Rollle
  • Laddar…
S3 skrev:
Dom här förslagen fungerar bara om det inte är draget särskilt hårt.
På ett 12 eller 15 rör med rejält dragna muttrar så går det inte att återanvända den delen av röret.
Med tanke på att du inte kan såga av röret så skulle jag vara mycket försiktig så man inte står där med ett kasst rör och är tvungen att dra fram en ny matning.

Fredrik
Jag har dragit åt för "kung o fosterland" men ska titta på de olika förslagen i helgen och förhoppningsvis så funkar något av dem.

I värsta fall går det kanske att kapa röret en gång till men finns det något mått på hur nära en T-klämringskoppling får sitta kaklet/täckbrickan?

//Dontino

• Gilla
isacklingvall
  • Laddar…
Du måste få plats med muttern och ha röränden mot
anhållet i kopplingen .

/s

sae skrev:
Du måste få plats med muttern och ha röränden mot
anhållet i kopplingen .

/s
Jag tolkar att Du menar insticket i T-koppling + mutterns tjocklek som tillsammans är min-måttet räknat ifrån kaklet, eller?

//Dontino

Jepp , mutterns längd + instick i koppl. mot anhåll .

Prova att göra såhär : Ta bort gammal klämring så skonsamt som möjligt ,
ta ur stödhylsan , kapa röret längd= klämhylsans längd + lite till .

kräver säkert tålamod , svordomar , milt våld men kaplängd blir ju minimal.

/s

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.