Ska bygga ett helt nytt badrum (med wc, dusch, handfat och bad) i ett tidigare garage. VV och KV är draget redan och i morgon ska vi gräva för avloppsöret som ska anslutas ute i det befintliga röret till kommunens avlopp.

I det befintliga duschrummet i en annan del av huset finns ett rör som går upp genom taket som är anslutet till avloppet. Behöver jag något liknande även i det nya badrummet, eller finns det någon lösning som inte kräver hål i taket?

Jag vill veta för att kunna argumentera med hantverkarna i morgon (som i bland kan vilja välja den lättaste lösningen).

Jag är ingen rörmokare men jag har hört att avluftning ska sitta sist i kedjan av olika avlopp.

Själv ska jag ansluta nytt avlopp från ny WC på övervåningen till min avluftning från avloppet i nedervåningen. I mitt fall får jag altså inte avluftningen sist i kedjan, men om det inte är för långt avstånd ska det gå bra enligt de rörmokare jag frågat och det är normalt så man gör när man inreder en övervåning.

I ditt fall verkar det vara mkt längre mellan de två olika avloppen och du ansluter utanför huset, så det är nog tveksamt om det fungerar utan ännu en avluftning. Du skulle ju kunna förbereda rördragningen men vänta med genomföring genom taket tills du testat.
/CC

Det nya avloppet ansluts till röret ute på tomten ut till kommunens avlopp. Gissar att jag måste ha en dylik lösning även på det nya avloppet. Vakuumventil kanske funkar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.