7 889 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Ta bort eller vara kvar?
Jag har ett hus från 1936 med gjutjärnsrör som går från mina två våningar ner i källaren för att där gå ner i golvet på olika ställen i källaren. I källaren finns det även toalett samt dusch med gemensam golvbrunn med tvättmaskin. Jag skall nu göra i ordning ett riktigt badrum och en riktig tvättstuga men det jag undrar är om jag skall bila upp golven och byta ut gjutjärnsrören i plattan? Eller skall jag låta dom vara kvar och bara göra mina förändringar och koppla på det nya på de gamla rören?
:-? :-/
:-? :-/
Fler med samma fundering ; http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17929/5#5
Jag är helt klart för att bila innan man täcker med ny fin klinker. (däremot är det inte säkert att du har gjutjärnsrör i plattan, snarare tegelrör som håller längre. Dock ger sig
skarvarna o golvbrunnar av gjutjärn ska definitivt bytas.
Kolla också noga i forumet kring tätskikt (som jag inte tror du ska ha mer än precis i dusch o kring brunn). Finns en hel del i andra delar av forumet om detta (sök tex på
källarprojekt)
/Mats
Jag är helt klart för att bila innan man täcker med ny fin klinker. (däremot är det inte säkert att du har gjutjärnsrör i plattan, snarare tegelrör som håller längre. Dock ger sig
skarvarna o golvbrunnar av gjutjärn ska definitivt bytas.
Kolla också noga i forumet kring tätskikt (som jag inte tror du ska ha mer än precis i dusch o kring brunn). Finns en hel del i andra delar av forumet om detta (sök tex på
källarprojekt)
/Mats
Här kan du läsa lite om golvbrunnar
http://www.gvk.se/upload/Om golvbrunnar och tätskikt vid renovering.pdf
Å här kan du läsa lite om säkra våtrum
http://www.gvk.se/hem/start.asp
/Andreas
http://www.gvk.se/upload/Om golvbrunnar och tätskikt vid renovering.pdf
Å här kan du läsa lite om säkra våtrum
http://www.gvk.se/hem/start.asp
/Andreas
En får tacke för tipsen, har inte funderat färdigt än på hur jag skall göra..... fanimej jobbigt det här att skaffa dusch o bad i källaren. Skall även ha tvättmaskin mm i ett rum där det inte finns ngn golvbrunn idag. Golvbrunnen vid duschen måste flyttas och gjutas igen.... baaahhh men fint blior det när det är färdigt 
Klicka här för att svara