Jag har ett hus från 1936 med gjutjärnsrör som går från mina två våningar ner i källaren för att där gå ner i golvet på olika ställen i källaren. I källaren finns det även toalett samt dusch med gemensam golvbrunn med tvättmaskin. Jag skall nu göra i ordning ett riktigt badrum och en riktig tvättstuga men det jag undrar är om jag skall bila upp golven och byta ut gjutjärnsrören i plattan? Eller skall jag låta dom vara kvar och bara göra mina förändringar och koppla på det nya på de gamla rören?
:-? :-/
 
Fler med samma fundering ; http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=17929/5#5

Jag är helt klart för att bila innan man täcker med ny fin klinker. (däremot är det inte säkert att du har gjutjärnsrör i plattan, snarare tegelrör som håller längre. Dock ger sig
skarvarna o golvbrunnar av gjutjärn ska definitivt bytas.

Kolla också noga i forumet kring tätskikt (som jag inte tror du ska ha mer än precis i dusch o kring brunn). Finns en hel del i andra delar av forumet om detta (sök tex på
källarprojekt)

/Mats

 
En får tacke för tipsen, har inte funderat färdigt än på hur jag skall göra..... fanimej jobbigt det här att skaffa dusch o bad i källaren. Skall även ha tvättmaskin mm i ett rum där det inte finns ngn golvbrunn idag. Golvbrunnen vid duschen måste flyttas och gjutas igen.... baaahhh men fint blior det när det är färdigt :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.