6 699 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Stank efter byte till trekammarbrunn
Hej,
För ca tre veckor sedan blev vårt avlopp bytt från ett gammalt enkammarbrunnssystem till ett trekammar med infiltration. Dock så har det uppstått en del mindre roliga problem.
1) Det stinker på tomten. Själva brunnen står längst ner och det luktar inte tomat i dess närhet, eller längre upp på tomten heller för den delen. Ska det osa så förbannat från den?
2) Den sista golvbrunnen innan alla rör går ut genom huset till inspektionsrör mm, stinker det ifrån när vi leder ut vattnet från tvättmaskinen i detsamma. Det luktar avlopp på hela undervåningen. Har aldrig haft det problemet tidigare med den gamla brunnen. Vad tusan kan ha hänt här?
Nån idé?
Mvh / H
För ca tre veckor sedan blev vårt avlopp bytt från ett gammalt enkammarbrunnssystem till ett trekammar med infiltration. Dock så har det uppstått en del mindre roliga problem.
1) Det stinker på tomten. Själva brunnen står längst ner och det luktar inte tomat i dess närhet, eller längre upp på tomten heller för den delen. Ska det osa så förbannat från den?
2) Den sista golvbrunnen innan alla rör går ut genom huset till inspektionsrör mm, stinker det ifrån när vi leder ut vattnet från tvättmaskinen i detsamma. Det luktar avlopp på hela undervåningen. Har aldrig haft det problemet tidigare med den gamla brunnen. Vad tusan kan ha hänt här?
Nån idé?
Mvh / H
När man byter 3 kammarbrunn så tar det några veckor innan bakterierna kommit igång.
Så snart slutar det att lukta.
Råkade själv ut för det.
Likaså i källaren,men det var otätt mellan rör och cementhålet.Tätade med en gummiring och silikon.Dock böt jag ut en del av det gamla gjutjärnsröret.Skall byta ut resterande under nästa år.
Kolla så att inte pluggen strax ovanför vattenlåset är där.Annars kan du täta med en vinkork.
Så snart slutar det att lukta.
Råkade själv ut för det.
Likaså i källaren,men det var otätt mellan rör och cementhålet.Tätade med en gummiring och silikon.Dock böt jag ut en del av det gamla gjutjärnsröret.Skall byta ut resterande under nästa år.
Kolla så att inte pluggen strax ovanför vattenlåset är där.Annars kan du täta med en vinkork.
Vi hade samma problem när vi bytte från enkammarbrunn till ny med infiltration.
Lukten från trekammarbrunnens avluftnng avtar nog snart, det har det gjort här. Annars får du väll satta ett enkelt kolfilter.
Vi hadde också problem med lukt innomhus efter bytet, detta berodde på otäta vattelås mm lite varstans.
Anledningen till att det inte luktat innan var att med den gamla brunnen stod vattnet så
högt upp att ledningen in till huset var vattenfyld och funkade som ett stort vattelås.
Lukten från trekammarbrunnens avluftnng avtar nog snart, det har det gjort här. Annars får du väll satta ett enkelt kolfilter.
Vi hadde också problem med lukt innomhus efter bytet, detta berodde på otäta vattelås mm lite varstans.
Anledningen till att det inte luktat innan var att med den gamla brunnen stod vattnet så
högt upp att ledningen in till huset var vattenfyld och funkade som ett stort vattelås.
Klicka här för att svara