15 603 läst · 8 svar
16k läst
8 svar
Hur blåser jag vattenledningarna?
Hur går man till väga när man blåser vattenledningar?
Är det kompressor som gäller?
Som nybliven fritidshusägare vill jag försäkra mig om att mina vattenledningar inte fryser sönder i vinter. Skulle därför vilja blåsa ledningarna efter att jag tömt dem så gott det går.
Är det kompressor som gäller?
Som nybliven fritidshusägare vill jag försäkra mig om att mina vattenledningar inte fryser sönder i vinter. Skulle därför vilja blåsa ledningarna efter att jag tömt dem så gott det går.
Är du säker på att de behöver blåsas? Vattenrör brukar monteras så att de går att tappa på lägsta stället. Vad jag märkte ett år på landet då vi byggt om duschen var att det blev kvar vatten i nya duschblandaren som sedan frös, därför skruvas även denna loss numer.
Tompa
Tompa
Tyvärr så är det inget proffs som gjort ledningsdragningen.
Det finns flera toppar och dalar längs ledningarna där vattnet kan bli stående.
Så jag vill trycka ut vattnet på något smidigt sätt och har hört att blåsning är ett tillvägagångssätt.
Är det någon som vet hur man gör?
Det finns flera toppar och dalar längs ledningarna där vattnet kan bli stående.
Så jag vill trycka ut vattnet på något smidigt sätt och har hört att blåsning är ett tillvägagångssätt.
Är det någon som vet hur man gör?
Har aldrig gjort det, men om det är öppet i ena ändan så har jag svårt att tro att det kan bli något skadligt tryck. Skulle nog själv köra med så mycket flås jag kunde få. Är det bakfall så lär du nog inte få ut allt ändå, men kanske tillräckligt.
Det går inte att montera en tappventil där vattnet blir stående? Det känns säkrare.
Tompa
Det går inte att montera en tappventil där vattnet blir stående? Det känns säkrare.
Tompa
tappar du i och ur det under några år så börjar det snart läcka.
Det är ju inte direkt så att det slutar rosta så firt du har tappat klart och stänger alla luftniplarna.
Finns ju alternativ: typ ha i frysskyd mm.
Varför tappa ur ett värmesystem som man inte skall använda? lika bra att plocka bort det och sätta in typ elvärme.
Det är ju inte direkt så att det slutar rosta så firt du har tappat klart och stänger alla luftniplarna.
Finns ju alternativ: typ ha i frysskyd mm.
Varför tappa ur ett värmesystem som man inte skall använda? lika bra att plocka bort det och sätta in typ elvärme.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bör vattenledningarna dras för frikyla till fläktkonvektorerna?
Fråga värmeexperten söndag 2 februari 20-22 -
Varför blåser min frånluftsventil ut luft istället för att suga in?
Ventilation -
Varför blåser det in luft i badrummet från ventilationen?
Ventilation -
Blåser luft ur avloppsbrunn
Vatten & Avlopp -
Avloppslukt badrum, blåser ut ur avloppet.
Vatten & Avlopp