Hur illa för dricksvattnet är det om man lyckats spilla två liter ren lacknafta i närheten av den egna djupborrade (60 meter djup) brunnen?

Frågan är teoretisk men faktum är att jag har en kollega som misstänker att en granne nästan alltid häller ut målarpenseltvätten på plats, i trädgården, bakom garaget, nära de bådas gemensamma brunn...
 
Nu är jag ingen geolog, men jag kan inte tänka mig att lacknaftan skulle kunna tränga ner 60 m i marken. Överhuvud taget ska ingenting från ytan - inte ens regnvatten - kunna tränga ner i brunnen. Detta oavsett om du har en grävd eller borrad brunn.
Men det är ändå olämpligt - och förmodligen straffbart - att hälla ut lacknafta på marken.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.