3 908 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
PRK problem
Tänkte flytta på en PRK-koppling (slang/rör variant). Det är ju inga problem att skruva loss den från röret och inte heller att få isär plastgängan från mässingsdelen.
Men hur får jag bort den kvarsittande plastgängan från slangen så att jag kan sätta hela kopplingen någon annanstans?
Den ju mystiskt delad i två halvor som om det borde gå att dra dem var för sig på något sätt. Men jag vågar inte ta i. Det är ju bara plast som väl går sönder om man drar fel...
Men hur får jag bort den kvarsittande plastgängan från slangen så att jag kan sätta hela kopplingen någon annanstans?
Den ju mystiskt delad i två halvor som om det borde gå att dra dem var för sig på något sätt. Men jag vågar inte ta i. Det är ju bara plast som väl går sönder om man drar fel...
Jag undrar om det verkligen är tänkt att den där plastmojen skall återanvändas? Den går nog iaf inte att få bort med mindre än att kapa röret direkt efter plastmojen.
Mina PRK-kopplingar har inte varit delade i två (plastmojen), fast jag har ju bara sett ett par tre stycken också.... :
Mina PRK-kopplingar har inte varit delade i två (plastmojen), fast jag har ju bara sett ett par tre stycken också.... :
För att fixa detta måste du kapa slangen bakom kopplingen. Det brukar då gå att knacka ur slangen "framåt" eller den svarta plastdelen med gänga "bakåt" dvs åt samma håll som man monterar slangen i en ny koppling. Åt andra hållet går inte.
Angående återanvändning så vet jag att det brukar funka om man gör detta 1 gång men tror man skall fundera på att få tag i en ny "plastmoj" nästa gång.
Angående återanvändning så vet jag att det brukar funka om man gör detta 1 gång men tror man skall fundera på att få tag i en ny "plastmoj" nästa gång.
Klicka här för att svara