Vi har en vattenläcka i tappvattenledningen ett par meter in på tomten. Jag har fått tag på en grävare som har lovat hjälpa mig att frilägga röret, och en rörmokare som kommer att byta ut röret/laga läckan (beroende på vad som krävs). Sedan tänkte jag gräva igen själv. Nåt man måste tänka på?

En granne sa t ex att man måste ha en rörgrav med särskilt rörgravsgrus, och att man alltid brukar använda nytt rörgravsgrus till denna, av nån anledning. Nån som vet mer i detalj hur en sådan rörgrav ska se ut, och varför?

0-4 skyddsfyllnad är vad man brukar ha om det ser eländigt ut i graven, dvs lös lera. Man behöver stadga under rören för bibehållet fall. Om man behöver nytt grus vet jag ingenting om. Grävaren får ta lite lugnt när han gräver fram avloppet.

Tappvatten är ju trycksatt och är det lagt en vanlig 32mm slang så ser jag inga skäl till att inte återfylla med befintliga massor

Det är mer noga med rörgravar när man lägger avlopp. För en 32 slang kan du återfylla med de gamla massorna så länge det inte finns en massa stora stenar som kan skada slangen.

Och laga inte läckan om du har ett gammalt galvrör, byt ända från servisventilen in till huset, när du ändå har grävaren där.

Ok, då vet jag lite mer, tack för svaren!

Eftersom det ligger ett avloppsrör parallellt med vattenledningen så måste jag väl då återställa rörgraven för avloppsrörets skull. Antagligen blir det svårt att sortera ut den befintliga skyddsfyllnaden från leran, så jag får nog åka och hämta ett lass.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.