4 743 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
dolt fel??
Brorsan köpte ett hus i våras, det är byggt 1979. Vid köpet gjordes en besiktning med några påpekanden och det blev lite prutning.Efter några veckor blev det stopp i avloppet och spolbilen fick rycka ut. Brorsan pratade med säljaren som sade att det aldrig varit några problem, men brorsan tog ändå dit en firma som filmade rören och det visade sig att det var kraftigt motlut i avloppet vid brunnen på tomtgränsen( det lutade 15 cm på 1 meter rör, åt fel håll ) Är det möjligt att det aldrig blivit stopp förut?? Kan detta vara ett dolt fel , för säljaren måste väll ha märkt något???
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Borde varit problem tidigare, lyssna med spolbilsförarna om de spolat tidigare.
Prototypen
Prototypen
Förstår inte hur du menar Anders.
Dolt fel betyder väl bara att felet inte kan upptäckas genom en grundlig inspektion.
Tex krävs inte att man bryter upp väggar eller som i det här fallet filmar avloppsrör.
Och bakfall på 15cm på 1m måste väl anses som ett grovt fel.
Har säljaren informerat om att det varit problem med avlopp (helst skriftligen)
så klarar han sig, annars låter det i mina amatöröron som ett dolt fel.
Har jag fått något om bakfoten ?
Mvh, Mats
Dolt fel betyder väl bara att felet inte kan upptäckas genom en grundlig inspektion.
Tex krävs inte att man bryter upp väggar eller som i det här fallet filmar avloppsrör.
Mvh, Mats
Visst kan något ha hänt så att det inte är ett dolt fel utan uppkommit efter tillträdesdagen,
men det låter kanske lite långsökt. Sen kanske man skulle kunna argumentera att
man bör räkna med att ett 25 år gammalt hus kanske kan ha problem som faller
i kategorin underhåll.
Någon här på forat borde kunna dolda fel som ett rinnande vatten. Hittade följande lilla länk http://www.kopa-hus.se/doldafel.html
/Mats
men det låter kanske lite långsökt. Sen kanske man skulle kunna argumentera att
man bör räkna med att ett 25 år gammalt hus kanske kan ha problem som faller
i kategorin underhåll.
Någon här på forat borde kunna dolda fel som ett rinnande vatten. Hittade följande lilla länk http://www.kopa-hus.se/doldafel.html
/Mats
Det är inte ett dolt fel. Det gick ju att besikta avloppet med en kamera.
Bakfallet är inte heller så stort att det behöver orsaka stopp.
Snarare är det så att huset under en tid stod tomt, eller att delar av avloppet inte brukades av förre ägaren. Då torkar avlagringar i ledningarna. När det sedan blir fart på det hela igen, så lossnar hårda klumpar från ledningen, som sätter igen avloppet. Det hände oss fyra dagar efter tillträdet, och spolbilsföraren konstaterade att det är mycket vanligt att det blir stopp precis vid ägarbyten.
Bakfallet är inte heller så stort att det behöver orsaka stopp.
Snarare är det så att huset under en tid stod tomt, eller att delar av avloppet inte brukades av förre ägaren. Då torkar avlagringar i ledningarna. När det sedan blir fart på det hela igen, så lossnar hårda klumpar från ledningen, som sätter igen avloppet. Det hände oss fyra dagar efter tillträdet, och spolbilsföraren konstaterade att det är mycket vanligt att det blir stopp precis vid ägarbyten.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Om felet ska räknas som dolt fel gäller att det inte kan upptäckas vare sig av köparen eller säljaren. Om säljaren känner till felet är det inte dolt.MatsT skrev:Förstår inte hur du menar Anders.
Mvh, Mats
Klicka här för att svara