4 985 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
PEX rördelar, finns det??
Hejsan
Jag är i färd med att byta ut vatteninstalltionen i köket och skall använda PEX rör i rör. Men jag är inte riktigt säker på hur dom olika produkterna funkar.
Jag har tittat lite på rinkaby rör och wirsbo PEX-rör. Men jag kan inte hitta några rördelar tex skarvar, övergångar, T-rör eller avstängningsventiler. Jag har bara sett stödhylsorna och en produkt som heter halvkopplingar PEX.
Skall man använda "vanliga" rördelar som man har till tex prisolrör men med den här stödhylsan och halvkopplingen för PEX?. Eller finns det rördelar som är anpassade bara för PEX?
/Ralph
Jag är i färd med att byta ut vatteninstalltionen i köket och skall använda PEX rör i rör. Men jag är inte riktigt säker på hur dom olika produkterna funkar.
Jag har tittat lite på rinkaby rör och wirsbo PEX-rör. Men jag kan inte hitta några rördelar tex skarvar, övergångar, T-rör eller avstängningsventiler. Jag har bara sett stödhylsorna och en produkt som heter halvkopplingar PEX.
Skall man använda "vanliga" rördelar som man har till tex prisolrör men med den här stödhylsan och halvkopplingen för PEX?. Eller finns det rördelar som är anpassade bara för PEX?
/Ralph
Konceptet med PEX i nyinstallationer är ju att man bygger "stjärnnät", dvs man har en fördelare på lämpligt ställe och sedan drar en slang till varje tappställe. Väl vid tappstället är det sedan vanliga mässingsdelar som gäller.
De enda PEX-specifika rördelarna är klämringskopplingar avsedda för PEX.
De enda PEX-specifika rördelarna är klämringskopplingar avsedda för PEX.
Ja, jag tänker använda fördelare och bygga det som ett stjärnnät. Men jag vill ha avstängningsventiler vid tappstället, typ ballofix. Hur gör jag övergången från PEX-röret till dom?
Sen hade jag tänkt sätta en T-skarv under diskbänken till ett kylskåp som skall ha vatten. För att det blir krångligt att dra den hela vägen till fördelaren. Så det blir ju samma sak där som med ballofixen... hur löser man det?.
Jag har inte sett några "ballofix" som är anpassade för PEX. Skall man byta nån speciell PEX klämring och sen använda en vanlig kopparballofix?
Sen hade jag tänkt sätta en T-skarv under diskbänken till ett kylskåp som skall ha vatten. För att det blir krångligt att dra den hela vägen till fördelaren. Så det blir ju samma sak där som med ballofixen... hur löser man det?.
Jag har inte sett några "ballofix" som är anpassade för PEX. Skall man byta nån speciell PEX klämring och sen använda en vanlig kopparballofix?
Kan inte riktigt svara på eftersom tillverkare som Roth har tänkt sig alla kulventiler monterade på fördelaren.RalphA skrev:
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/pex/fordelare.html
T-kopplingar finns, men du behöver ett ritsverktyg också. Allt finns här: http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/pex/is_fordelar.htmlRalphA skrev:
Tack för alla svar!
Lösningen som jag skall göra nu är temporär därav att jag har ballofix vid avtappningsstället, sen skall detta kopplas samman med fördelaren och då skall avstängningen sitta där.
Jag har köpt delar nu på VVS-huset i Helsingborg och han tog fram kopplingar och rör. Han sa att det är inte speciella PEX rördelar utan det handlar om stödhylsan som skall vara anpassad för PEX.
Tja, jag får väl lita på han... dom är ju rörläggare så..
Lösningen som jag skall göra nu är temporär därav att jag har ballofix vid avtappningsstället, sen skall detta kopplas samman med fördelaren och då skall avstängningen sitta där.
Jag har köpt delar nu på VVS-huset i Helsingborg och han tog fram kopplingar och rör. Han sa att det är inte speciella PEX rördelar utan det handlar om stödhylsan som skall vara anpassad för PEX.
Tja, jag får väl lita på han... dom är ju rörläggare så..
Det är stödhylsan som skiljer då den har en bredare anläggningsyta motsvarande slangens godstjocklek än de för kopparrör. Har precis kopplat med dessa i helgen när jag gjorde lite provisoriska omflyttningar.
Det du fick som svar hos vvs varuhuset stämmer mkt väl!
Det är helt okej att annvända ordinära klämringskopplingar till wirsbro pex.
Själv litar jag mer på en ren klämrings koppling är sk pex kopplingar med öppen klämring (jag har aldring varit ute för en slang som har släppt med klämringskoppling (VSH kopplingar) vilket är mer än man kan säga om pex kopplingar
Det är helt okej att annvända ordinära klämringskopplingar till wirsbro pex.
Själv litar jag mer på en ren klämrings koppling är sk pex kopplingar med öppen klämring (jag har aldring varit ute för en slang som har släppt med klämringskoppling (VSH kopplingar) vilket är mer än man kan säga om pex kopplingar
Klicka här för att svara