Ska precis installera en VV-beredare som ska lyfta VV (från VP) från 45-60,
dvs den har befintligt VV som ingående.
Funderar på hur jag kopplar blandningsventilen.
Medfölajde blandarventil, avstängningsventil o säkerhetsventil ska enl beskrivningen
kopplas in på ingående KV o utgående VV samt sammankopplas med en PLAST slang (typ PEX).
Koppar ska kunna ge upphov till "galvanisk strömning" som jag tolkar som korrosion.
Hur kan plastbiten hjälpa ??

Nu ska jag ju koppla min blandarventli en bit från VV-beredaren (1m till riktigta KV)
och hade inte tänkt ha plastbit ? Kan jag få korrosionsproblem då ??

Tacksam för lite förklaring från den kunniga panelen.

Mats

Förmodar att tanken i din vv-beredare är gjord av emaljerad plåt. Järn, alltså. Om två olika metaller är i kontakt med varandra, kommer den oädlare metallen att korrodera. Koppar är ädlare än järn, så järnet kommer att korrodera.
I din beredare sitter säkert en offeranod, av zink eller liknande. Eftersom zink är oädlare än järn är det anoden som bryts ner först, den "offrar" sig för att spara järnet.

Staffans2000
Summa summarum: "Vanlig" plast är inte elektriskt ledande, därav inga galvaniska strömningar.

Jo men visst. Så långt är jag med.
Men varför plast rör mellan kv o vv sidan ??
Tanken har mässingsanslutningar så korrosionen borde bli i tanken
(o i förstahand offeranoden).
Vad jag inte förstår är hur plaströret kan påverka ?

/Mats

Troligtvis har tillverkaren skickat med en bit pex-rör för att man ska kunna anpassa cc-måttet mellan anslutningarna på ett smidigt sätt. Vilket fabrikat är det på beredaren?
Annars tror jag inte att slangen har ngn betydelse.

Det låter som ett vettigt argument.
Men installationsanvisningen säger uttryckligen
"Plast rörmellan ventilerna är skydd mot galvanisk strömning. Får ej bytas mot annat material."
Sid 3 i http://www.focusvarme.se/pdf/mos04.pdf
Beredaren är en Metro Therm (Metro Modul 200, 2922 på rinkabyrör)

Har ställt fråga till Metro men inte fått svar än.

/Mats

.......... (raderad dubbelpostning)

Det brukar vara ett sånt där plaströr. Du får väl lita på tillverkaren.

Fick svar från tillverkaren att vid inkoppling som du beskriver Fotografen, så behövs
inte plastbiten. Förstår fortfarande inte varför den ska vara där i vanlig installation,
men kan jag köra utan med tillverkarens goda minne så är jag ju lugn.
/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.