Har just fått svar från siktanalysen att jorden i min tomt är för finkornig för vanlig infiltration. Miljöskyddskontoret i min kommun anser att en förstärkt infiltration är en bra lösning för mig.

Men hur ska jag räkna på det till min ansökan!!!??? Där ska man ju fylla i hur tjockt makadamlager och förstärkningslager man ska ha, vilket förstärkningsmaterial det ska vara, infiltrationsyta och om det ska vara tvättad makadam.

Suck... Varför kan inget bara flyta på? Hur gör jag? Någon som har några grymma tips?

Tack! Detta borde ju funka fint. Jag antar att en förstärkt inf. eller markbädd egentligen inte kan se ut på så många olika sätt om man tänker på vilket material osv man kan använda. Jag kör på det och så får miljöskyddskontoret avgöra.

Tänk om min kommun kunde vara lika hjälpsam...

Hittade en gammal tråd... Nu vill jag veta vad FÖRSTÄRKT infiltration är ! Hittar inget sådant i produktbroschyrer från olika företag, typ In-Drän m.m.

Dimensionering av avlopp för ett hushåll skall man räkna på: 5 personer och vattenförbrukning 200 liter per person och dygn, alltså marken skall kunna infiltrera 1000 liter/dygn.

Sedan beror det på hur bra material det är i backen. Skall man göra en infiltration så måste man göra en provgrop och ta ett prov på materialet. ( kommunen kräver det vid infiltration) En geoteknik konsult kan sikta materialet och säga hur bra det kan infiltrera avloppsvattnet.

Ex.
Infiltrationsanläggning för 2 hushåll.

2*200*5=2000 liter/dygn som skall infiltreras ( 2 hus*200liter/pers*5personer)
Antag att siktresultatet visar att marken kan infiltrera 30l/m2

Nödvändig infiltrationsarea blir då 66,6 m2

Infiltrationsrören bör inte vara längre än 15 m.

Bredd på infiltrationsgraven blir då 66,6/15= ca 4,44 m bred

Lämpligt kan då vara att lägga 3 infiltrationsrör med 15 m längd och ett cc avstånd på 1,5 m.
Infiltrationsarean blir då 15*4,5 m =67,5 m2 vilket uppfyller kravet på 66,6 m2

Alternativt om marken enligt provtagningen är väldigt finkorning så kan man göra en förstärkt infiltration. Med detta avses att man lägger ett lager av markbäddsand minst 30 cm i botten.
Sanden fungerar som ett förreningssteg och gör att vattnet lättare sjunker lättare ned i täta jordar.

Naturvårdverket har bra faktablad om avlopp. Faktablad 1-5

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.