Nån som vet om koppar rör tål att ligga i betong eller fix eller nått dylikt utan att skadas av miljön? Rören ska innehålla golvgivare och ligga i torra utrymmen under klinkers i platta på mark.

Jag har dubbelpostat i grund o mark men tänker att är det nån som vet så finns han här i VA. (Häng mig inte utan lås tråden i grund och mark om du vill.) http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/86526-aer-det-ok-att-gjuta-koppar.html

:)

Staffans2000
Linda in röret med ETT lager eltejp om du är orolig.

Är du inte orolig kan du strunta i tejpen.

Staffan

I vårt hus har det funnits ingjutna kopparrör sedan 1979, när huset byggdes.
Alla utom ett är prisol-rör. Prisolrören har naturligtvis klarat sig bra, men spillvattenröret från varmvattenberedaren,
som är ett rent kopparrör, har definitivt korroderat en del. Runt den lilla stump som sticker upp ur golvet
finns det gröna korrosionsprodukter.
Eftersom du har platta på mark så kan man väl räkna med att en del fukt kommer underifrån.
Är det inte bättre att gjuta in någon sorts plaströr?

/Hasse

Staffans2000
Måtänk att du skall installera en temperaturgivare till din golvvärme, och inte en kylslinga till ett kärnkraftverk.

Är det inte lättare att göra som de andra föreslår och gjuta in ett lite mer lämpligt rör? Peta ner ett VP-rör eller en flex-slang så slipper du bry dig och allt blir som det ska. Tänk på att röret/slangen ska vara godkänd för ingjutning, alla billiga rör/slangar är inte det.

Det är inga som helst problem att gjuta in kopparrör och det kommer att hålla lägre än ett plaströr. Skulle plattan vara så fuktig att röret blir grönt har du större problem än ett grönt rör.

Kopparröret är att föredra pga bättre värmeledningsförmåga. Vill du göra en rktigt bra installation gjuter du in givaren direkt utan skyddsrör och gjuter in ett kopparör för att kunna skjuta in ny givare vid ev. framtida problem med givaren

Du behöver inte vara orolig för att värmen skulle "försvinna" på vägen eftersom röret är ingjutet. Däremot ska du oroa dig om du tror att röret kommer ändra temperatur (i det här fallet är det nog inga problem).
Jag har sett ingjutna kopparrör för varmvatten som rört sig p.g.a. temperaturskillnader. Rören rör sig mer än man tror.

Ok, tack alla. Jag skulle naturligtvis ha använt plaströr men jag glömde det vid gjutningen av plattan och nu måste jag spåra i befintlig platta = "liiite nervöst" över att såga sönder golvvärmerören. Jag tar 10mm koppar rör för att slippa spåra så djupt. Givaren ryms precis förbi böjjen i röret.

Jag har gjort 3 spår av 4 och ännu inte några problem. Golvvärmerören borde ligga minst 30mm ner, men men...

Matss skrev:
Vill du göra en riktigt bra installation gjuter du in givaren direkt utan skyddsrör och gjuter in ett kopparör för att kunna skjuta in ny givare vid ev. framtida problem med givaren
Det kunde ju vara ett alternativ. Jag ska definitivt överväga det.

Ska själv gjuta ner golvvärme snart och detta var ju ett bra alternativ. Men frågan lyder:
Vad är det som blir bättre att inte lägga givaren i ett rör direkt istället för att gjuta ner den???

Fungerar den bättre nergjuten tro?

Staffans2000
Värmeöverföringen blir bättre utan rör.
Jämförelse: Ta på en varm kastrull med vantar på / utan. Skillnad?

Men om hela omgivningen är varm så är det endast tiden som spelar roll. Ungefär som att ställa ett glas kallt vatten på bordet och lika mycket vatten i en termos. Det i termosen kommer röra sig långsammare i temperatur både upp och ner.

v-g skrev:
Men om hela omgivningen är varm så är det endast tiden som spelar roll. Ungefär som att ställa ett glas kallt vatten på bordet och lika mycket vatten i en termos. Det i termosen kommer röra sig långsammare i temperatur både upp och ner.
Jo så är det men ett koppar rör leder ju värme betydligt bättre än en termos. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.