Hej

Behöver hjälp med fysiken.
Jag behöver flytta min hydrofortank till brunnen. Det kommer att göra att jag har en viss stighöjd från hydroforen till huset. drygt 10 m.
Om vi räknar med att jag har ett tryck på 4 bar i systemet. hur hög vattenpelare kan jag åstadkomma då. Jag får det till ca 40 meter men tänker jag rätt. Kan man seriekoppla två hydroforer utan pump emellan?

Det stämmer att 4 bar blir 40 meter, men du tappar tryck linjärt mot höjden,
så på 10 meters höjd har du bara 3 bars tryck, och på 40 meters höjd har du inget tryck alls.
Ska du seriekoppla två stycken måste du ha en pump mellan dem, och den pumpen ska sitta vid den övre hydroforen för att göra mest nytta.

/Hasse

Jo precis. det är jag med på att vid 40 mvp så är trycket utjämnat mellan hydrofor och vätskans tyngd.
Det jag tänkte på med seriekopplingen är att ha den sista som en reservoar. Jag har nämligen en 50 liters hydrofor och funderar på att skaffa mig en 60 liters hydropress istället. Borde jag inte ha samma tryck i hydrofor som hydropress utan extra pump. DVs om Hydropressen lämnar ett tryck på 4 bar. vi har en stighöjd på 10 m där vi tappar en bar. Hydroforen borde väl fyllas på med ett tryck av 3bar. Sen att det inte fungerar som tryckstegring utan pump är jag med på.

Det borde fungera, och hydroforen bör göra att av/på cyklerna på hydropressen blir något längre (=bättre).

/Hasse

gött, tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.