5 009 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Skydds-slang
Hejsan! Ska dra in vatten från gatan till huset,har en svart 32mm PEM-slang (tror jag den heter).. Frågan jag har är vad man använder för något till "skydds-slang" när slangen går in under plattan?? Våran byggledare sa att vi skulle trä på skydds-slang sista ca 15 metrarna (för den del som ligger under plattan).... Räcker det med typ "50mm gult el-rör",eller måste det vara grövre och hårdare?? Varför har man det egentligen, för att kunna dra om vattenservisen eller??
MVH/Baritz
MVH/Baritz

Sådant här kabelskyddsrör har vi dragit vattenslangen i hela vägen från servispunkten och in till vattenmätaren.
https://www.rinkabyror.se/showcat.aspx?catid=813
Svar ja, det är för att kunna dra om PEM-slangen om det skulle behövas.
32mm rör ryms i ett 50mm slang men att få in ett nytt rör i ett 50mm slang kommer inte att bli lätt. Det går troligen bra om du bara har raksträckor och långa, vida böjjar på röret. Vatten röret är ganska så styvt.
Åtminstone häromkring är det vanligt att man drar 110mm skyddsrör för vattnet. Jag snålade och drog75mm. Få se hur bra det går när vattenslangen ska in.
Åtminstone häromkring är det vanligt att man drar 110mm skyddsrör för vattnet. Jag snålade och drog75mm. Få se hur bra det går när vattenslangen ska in.
Okej....Tack båda för era svar....Jag kommer trä på 50-slangen på vattenservisen innan vi schaktar igen,så de e bara hoppas på att dem gör mjuka böjar.. Kanska ska ta nåt grövre,får se vad jag får tag på...Än en gång tack..
MVH/Baritz
MVH/Baritz
Klicka här för att svara