Finnes: en golvbrunn i järn i källaren
ett plastavloppsrör som kommer från diskbänken ner genom källartaket
Önskas: inkoppling av röret till avlopp

Nu har vi lessnat på att det samlas en massa obehagligheter i brunnen och måste gör ngt åt det, har dragit på det för jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Antar att jag måste bila upp golvet på ngt sätt och försöka få till anslutningen mot avloppsröret. Hur vet man t ex åt vilket håll avloppsröret går ut från brunnen? Och sdean man hittat fram till röret, hur får man till det?

Tja, bila upp brunnen så ser du hur det ser ut?

försök lokalisera rörets rikning jenom att kola i brunnen sen är det bara att bila upp runt röret/brunnen

Kurtivan skrev:
Finnes: en golvbrunn i järn i källaren
ett plastavloppsrör som kommer från diskbänken ner genom källartaket
Önskas: inkoppling av röret till avlopp

Hur vet man t ex åt vilket håll avloppsröret går ut från brunnen? ?
utloppet på en gj-brunn är alltid åt det hållet som " läppen " är åt där du har en renspropp.
bila fram brunnen och en bit på röret så du får större dimension = minst 3tum kapa och skarva på nya.

Nu har jag varit i källaren ett tag och sett att det inte är alldeles enkelt att bila upp golvet, hitta rören, dela på dem i med ett t-rör etc. Då fick jag i ett angränsande rum ögonen på avloppsröret från tvättstället, dit skulle jag kunna dra mitt avlopp från diskbänken. Men hur kan man göra då, röret är fixerat i sina ändar vi aen vinkel upp mot tvättstället och ett Y vid anslutning till duschsifonen. Röret är 100 mm, röret från disken är 50 mm. Hur ordnar jag ett T på 100 röret när det är fixerat?

Ett Y (eller T).
Två skjutmuffar utan kant och en bit plaströr borde väl funka för att skarva in ditt Y (T)?

4755_1.jpg

4785_1.jpg

4705_1.jpg

Skjutmuffar är lösningen på problemet, tack för det, jag visste inte att de fanns!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.