Byggahus.se

Gammal luftning

1. M
    Husägare · Nivå 7
    Hej, håller på och renoverar ett mindre badrum på ovanvåningen i ett hus. Har efter ganska mycket slit lyckats byta ut de gamla gjutgärnsrör som gick i golvet och ner till källaren, samt ett mindre rör upp på taket för luftning.

Nu undrar jag angående luftningen. I en nybyggd del av huset, som ligger ganska många meter bort och på ett separat avlopp så finns det t.ex. ingen luftning. Denna tillbyggnad är dock bara i ett plan. Denna luftning som var uppdragen på taket, är den absolut nödvändig? Det som slår mig är att man kanske kan få ett undertryck vid vattenlåsen vid spolning när man har ett ganska långt vertikalt rör ner till källaren (5 meter) och att det är därför man haft detta luftningsrör i slutet på systemet? Behövs detta luftningsrör eller är det en gammalmodighet?

Jag gissar att det kanske sitter en "vakuumventil" någonstans i den nybyggda delen? kan man få problem med lukt från denna om denna i så fall byggs in på t.e.x vinden eller liknande?

mvh Peter

Redigerat 8 aug 2008 13:35
  2. G
    Medlem Nivå 5

luftning

hej tänkte i samma banor som du när jag byggde om mitt badrum,jag tog bort luftningen från taket o satte en luftare med membran under handfatet o det luktar inget,det är nu nästan två år sedan jag gjorde detta,rörmokaren sa att membranet kommer så småningom bli gammalt o gå sönder men det få gå om man får byta den var5-10 år,man slipper iallafall röret på taket.

3. M
    Husägare · Nivå 7
    Handlar allt i rörväg hos rinkabyrör som behändigt nog ligger ganska när där jag bor. Det är jag hittar där är den här vakuumventilen:

http://www.rinkabyror.se direktlänken fungerade visst inte, men det är artikelnummer: 4915

är det månne en liknande du använt dig av? Funderar på att ta det säkra före det osäkra och åtminstone dra upp den på vinden och sätta ventilen där uppe. Om den nu behövs överhuvudtaget, men det verkar ju nästan så.

Redigerat 8 aug 2008 17:33
  4. G
    Medlem Nivå 5

vakum

ja det är en sån som jag har,det har fungerat klockrent hittils,så blir man av med röret på taket.