9 092 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Hur hitta nedgjutna avloppsrör?
Avloppet ut ur mitt hus är nedgrävt under källarens bottenplatta. Efter filmning av rören har konstaterats att byte är nödvändigt. De gamla cementrören är alltför dåliga för att åtgärdas.
Att hugga upp källargolvet är väl en sak, men hur ska jag veta exakt var jag ska ta upp golvet för att hitta röret?
MVH
Mats Andersson
Oskarström
Att hugga upp källargolvet är väl en sak, men hur ska jag veta exakt var jag ska ta upp golvet för att hitta röret?
MVH
Mats Andersson
Oskarström
Troligen går de den rakaste vägen men det säkraste är att börja där röret går ner i plattan eller där du vet att röret går och fortsätta därifrån.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Som snuttjulle sa, lättast och billigast är såklart att börja där stammen går ner i bottenplattan och bila upp därifrån, samma sak med golvbrunnarna. Vill du veta var allt går i förväg går det att sonda fram ledningen, då får killarna som filmade komma tillbaka med en kamera med sond. Men i mitt tycke är det onödiga pengar. Sedan brukar (oftast) avloppet gå ut ur huset på samma ställe som inkommande vatten, dvs där du har vattenmätaren.
Mvh Andreas
Mvh Andreas
Klicka här för att svara