Talgoxen är nog ute och cyklar i denna fråga. Inte blir du sjuk av att gå på toan heller... Och som solbergarn säger, inte dör slam tömmarer efter varje tömning heller.

CE märkningen däremot ska jag kolla upp, det verkar konstigt.

Tror att det är som med rökning, dvs inte blir alla sjuka och inte blir man varenda gång man tömmer slammet sjuk - MEN det finns en risk att man får en ordentlig magbobba som kan vara hur farlig som helst ! (obs! jag menar inte att du kan få cancer av slammet)

Och, det som finns i reningsverket är något helt annat än vad som finns i din avföring, eller har du hört om avföring som renar vatten ? Jag tror det är vissa andra här som är ute och cyklar. Vad vet ni om mikrobilogi och bakterier egentligen ?

Det aktiva slammet består bla en hel mängd mikroorganismer och bakterier - dessa kan vara lite olika i olika reningsverk, och det som sedimenterar består också av en hel massa annat. På allt fast material sitter även andra bakterier... Det kan utvecklas bakterier som är mycket ohälsosamma för människan, och vid all beröring av sådant material ökar risken att vi eller våra kläder kontamineras och sedan får detta i oss på ett sätt eller annat senare.

Av de som tex börjar arbeta på kommunala reningsverk blir en stor del sjuka, ja hela tiden sjuka, till en början. Sedan vänjer sig deras kropp med tiden - men detta gör det inte för alla ! Och även de som jobbar där får även i längden mera olika mag/tarm relaterade problem än den övriga befolkningen - Men obs ! detta gäller inte precis varenda individ ! Men lika mycket som man skall hålla sig borta från cigaretter skall man nog hålla sig borta från detta !

Och vet ni varför smittosjukdomar spred sig så effektivt förut, tex i stockholm ? Jo för de flesta tömde ut sina pottor från fönstret ut på gatan ! !

Ta reda på lite fakta kära vänner.

Talgoxen, i de tester som jag hittat på nätet så har WhoPuts renat avloppsvattnet snäppet bättre än Uponor (marginellt men ändå) så inte är det därför CE-märkningen saknas.

Vad jag vet om risken... Jag tömmer utedasset på sommarstugan, dylik operation (tömma/kompostera säck), 2ggr/år. Gjort så i flera år och ännu är jag vid liv och frisk.

Talgoxen skrev:
Och, det som finns i reningsverket är något helt annat än vad som finns i din avföring, eller har du hört om avföring som renar vatten ? Jag tror det är vissa andra här som är ute och cyklar. Vad vet ni om mikrobilogi och bakterier egentligen ?

...

Och vet ni varför smittosjukdomar spred sig så effektivt förut, tex i stockholm ? Jo för de flesta tömde ut sina pottor från fönstret ut på gatan ! !
Men det var ju nåt helt annat...

Det kan vara skillnad på test som utföres under helt kontrollerade/övervakade och standardförhållanden och andra test, antar jag... Säger inte att någon fuskat men kanske tex provtagningen har varit pånåtvis gynnande i test som tagits utanför CE godkännandet eller så har man helt enkelt valt ut de bästa test tillfällen eller inte testat sådana reningsverk som inte fungerar. Eller kanske verkligen själva reningsresultaten är OK i CE testet men av nån annan orsak har de inte fått godkännande. ..

Tycker du har riktigt rätt, det finns även andra saker som kan göra att en produkt inte får CE godkännande, kanske produkten har någon annan allvarlig brist... Men har den inte CE godkännande så har den det inte av någon orsak. Jag har hört att wehoputs åtminstone år 2006 var inne på CE test men har tydligen inte klarat dem med godkänt betyg ännu i dags dato. Och Uponor fick det så sent som förts i höst av någon anledning, men de har det nu och det är det som räknas.

Och sedan igen om utetoaletter, att tömma utetoaletter är inte alls så farligt som att ha att göra med slammet det är en helt annan sak - Dessutom kan man där kasta kalk på som dödar bakterier. Men i reningsverket kan man säga att man "odlar" olika bakterier och mikroorganismer för att göra sin uppgift - rena vattnet. och därtill bildas det en hel massa olika andra bakteriestammar och mikroorganismer likaså.

Jag ger mig i frågan om att det kan vara "farligt" att tömma wehoputsen. Men det är inte farligare än att gå på toan utan att tvätta händerna efter sig...

Ang. CE märkning så är det, så vitt jag vet, (jag har surfat) inte ett test utan en försäkran där tillverkaren försäkrar att produkten är säker genom att göra en riskanalys utifrån tillämpbart direktiv, att upprätta en teknisk dokumentation i enlighet med kraven, att skriva en försäkran om överensstämmelse samt att montera CE-märket på maskinen.

En oseriös tillverkare kan med andra ord sätta ett CE märke utan att produkten uppfyller nått alls.

:)

Men ifråga om reningsverkens CE märkning ingår även test om hur stor reningseffekt reningsverket har, dvs det är inte bara fråga om produkt säkerhet !

På nätet hittar man mycket info om dessa test. De som genomgått testen godkänt får också ange i hur stor grad reningsverket renar fosfor, kväve och BOD.

Tex Wehoputs kan inte ange några sådana testresultat för wehoputs är inte CE godkänd. I de flesta Europeiska länder blir icke CE godkända reningsverk förbjudna att säljas redan år 2009 ! Men i tre av länderna blir det förbjudet "först" år 2011.

CE testet är också avgörande ifråga om att bevisa att ifrågavarande reningsverks typ uppfyller de nationella krav som finns i respektive land- dvs man jämför CE testens resultat med lagkraven och CE testens resultat bör uppfylla respektive lands krav för att produkten skall få marknadsföras i landet ifråga.

Frågan är dock också ifall man då anser att endast de hushåll som har ett reningsverk som uppfyller kraven enligt CE testet har ett godkänt reningsverk och i sin tur uppfyller lagen, frågan är då om de som har reningsverk som inte bevisligen i CE test uppfyllt kraven måste ersätta sitt reningsverk med något annat....

Man skulle tycka att varje trovärdig tillverkare redan i dethär skedet borde ha sin produkt CE godkänd/märk då tiden redan börjar vara ute, dvs om de kan få den CE märkt vilket förstås är omöjligt ifall inte produkten uppfyller alla krav.

Kanske vissa tillverkare redan idag skulle kunna få sitt reningsverk CE märkt direkt men med för låg prestation för att uppnå de nationella kraven i de länder där produkten skall marknadsföras och därmed har man avstått från att gå ut med uppgifterna !!

Om bakterierna: De bakterier och mikroorganismer som finns ibland det aktiva slammet kan inte jämföras med det att man inte tvättar händerna efter toaletten, i ett reningsverk drivs bakterier upp i gynnsamma förhållanden genom att de får de näringsämnen och det syre de behöver för att frodas och får du dem i kroppen vilket är lätt hänt då gemene man skall hantera slammet (och inte bara yrkesmän) så kan följderna vara elaka men förstås i varierande grad beroende på vad man fått i sig.

Talgoxen
titta in på www.vodaclean.fi

Där hittar du Bio Cleaner (säljs även i Sverige)
Detta är CE-testat och saknar helt mekaniska pumpar !

så det låter som ett verk för dig ;)

lycka till

fredric1980 skrev:
Talgoxen
titta in på www.vodaclean.fi

Där hittar du Bio Cleaner (säljs även i Sverige)
Detta är CE-testat och saknar helt mekaniska pumpar !

så det låter som ett verk för dig ;)

lycka till
i sverige är det väll www.egreen.se som säljer dessa CE-testade reningsverk!

Det där såg intressant ut. Jag bor faktiskt i Finland. Här har man svart på vitt att reningsverket uppfyller kraven även i Finland (se reningsresultaten) ifall man har modell med kemikaliematning.

Måste kolla dethär på någon mässa, har ingen panik att skaffa reningsverk ännu - men måste medge dethär verkade intressant fast jag känner ju inte till alla detaljer med det ännu... Men avsaknaden av hela uppsättningen pumpar etc. verkar bra. Och eftersom det är CE certifierat med dessa reningsresultat får man garanterat inga som helst problem med myndigheter senare (varken i Finland eller i Sverige) för man har svart på vitt att tekniken är godkänd och attd en uppfyller kraven.

Elförbrukningen var ju knappt ingenting heller. Skulle vara intressant att kolla upp mera hur dethär fungerar !

Tack för denna info !

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.