11 322 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Vad har hänt med mitt avlopp och hur löser jag det?
Jag har ett hus byggt 1970. Jag bilade upp badrumsgolvet och pluggade en golvbrunn samt drog om avloppet från övervåningen. Jag bytte en bit av alla avlopsrören och såg till att få bra fall mot huvudstammen. De gamla rören såg mycket fina ut. Jag var noga med att inte få ner skräp i rören innan jag satte dit nya golvbrunnar och gjöt sedan igen golvet. Från badrummet går en avloppsledning till köket som ligger ca 10 meter från badrumet. Huset har två avluftningar, en i köket och ett från toaletten på övervåningen. Toaletten på övervåningen ligger rakt över badrummets toalett på undervåningen så luftningen går alltså rakt upp från toaletten på nedreplan via toaletten på övre plan och vidare ut i luftaren på taket,
Nu till mitt problem. Köks avloppet började att svälja dåligt med vatten. Vattnet blir stående i hon och fyller man den ena hon med vatten bubblar det upp i andra och blir stående. Jag har bytt vattenlåset i köket men problemet kommer och går. Oftast sker det på kvällstid när jag kör en diskmaskin. Det klunkar i köksavloppen och för att vattnet skall rinna bort måste jag öppna vattenlåset och låta vattnet rinna ut i en hink. Därefter funkar avloppen hjälpligt igen..
Jag har försökt att rensa med rensband men utan resultat.
Jag tycker att det känns som ett luftningsbroblem men de två luftarna som sitter på taket är helt nya. och taletten på övervåningen funkar bra. När man spolar på toaletten på övervåningoch det står vaten i köket så bubblar det till i köket och lite vatten rinner ut.
Någon som har haft liknande problem och hur kan jag lösa det. Jag vill hels inte bila upp hela badrummet nu när det är färdigt
Nu till mitt problem. Köks avloppet började att svälja dåligt med vatten. Vattnet blir stående i hon och fyller man den ena hon med vatten bubblar det upp i andra och blir stående. Jag har bytt vattenlåset i köket men problemet kommer och går. Oftast sker det på kvällstid när jag kör en diskmaskin. Det klunkar i köksavloppen och för att vattnet skall rinna bort måste jag öppna vattenlåset och låta vattnet rinna ut i en hink. Därefter funkar avloppen hjälpligt igen..
Jag tycker att det känns som ett luftningsbroblem men de två luftarna som sitter på taket är helt nya. och taletten på övervåningen funkar bra. När man spolar på toaletten på övervåningoch det står vaten i köket så bubblar det till i köket och lite vatten rinner ut.
Någon som har haft liknande problem och hur kan jag lösa det. Jag vill hels inte bila upp hela badrummet nu när det är färdigt
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Låter lite mysko men en variant kan vara att du har stopp lite längre bort där ditt rensband inte når, kan det vara något?
Som första åtgärd skulle jag ta bord diskbänksvattenlåset helt och rensa antingen igen med ditt rensband och i nästa läge med mer rejälare doningar kanske en rensmaskin (köpa en enkel eller kanske hyra en bättre).
Som första åtgärd skulle jag ta bord diskbänksvattenlåset helt och rensa antingen igen med ditt rensband och i nästa läge med mer rejälare doningar kanske en rensmaskin (köpa en enkel eller kanske hyra en bättre).
Ja jag funderar på det också men den känns inte som ett stopp utan mer som något fel på luftningen. Jag är rädd att det blivit något galet med nyinstallationen men problemet kommer och går och därimellan funkar det. Jäkligt konstigt och tråkigt med avlopp känner jag just nu. Jag tror att det kanske är vattenlåset som inte funkar ihop med det gamla avloppet, det nya vattenlåset har mycket tunnare rör och min tanke är att det kanske inte kan dra med sig tillräkligt med luft när man spolar mycket och det blir då vakum??
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Du kan ju alltid boka en filmning av avloppet, sen bör problemet lösas ganska snabbt.
Mvh Andreas
Mvh Andreas
Svågern/svägerskan fick stopp i just köksavloppet nu i mellandagarna och det gick inte heller få upp med vanliga rensband så de ringde på en firma som rensar avloppen med hetvatten och högt tryck (Tror firman heter SWOOOSCH eller liknande) ofta så är det fett som kläggar igen köksavloppet och då är det bra med hetvatten som biter bättre.
Iaf så tog det bara några minuter så var avloppet fixat och fettproppen borta!
Dyrt var det dock som en liten nackdel...1500:- har de som mindebitering...
Iaf så tog det bara några minuter så var avloppet fixat och fettproppen borta!
Dyrt var det dock som en liten nackdel...1500:- har de som mindebitering...
Se andra trådar, med tips. Men testa med att hälla i ordentligt med disk och rengöringsmedel (några deciliter) och lite varmvatten i köksavloppet. Låt det stå en kvart. Under tiden kokar du upp vatten på spisen, så mycket som möjligt.
Slå sedan i detta i båda köksvaskarna så att det blir riktigt fart på det, och när det sedan nästan har runnit igenom så drar du på varmvatten som får stå och rinna ett tag. Om det är mycket fett kan man få göre det 2-3gångger, fungerar detta inte så blir det nog spolning av proffsfirma.
Tillägg: Glömde tillägga, du ska slå i så mycket vatten efter rengöringsmedlet att det spolas ur vattenlåset och ut i avloppröret, dvs någon liter räcker.
Slå sedan i detta i båda köksvaskarna så att det blir riktigt fart på det, och när det sedan nästan har runnit igenom så drar du på varmvatten som får stå och rinna ett tag. Om det är mycket fett kan man få göre det 2-3gångger, fungerar detta inte så blir det nog spolning av proffsfirma.
Tillägg: Glömde tillägga, du ska slå i så mycket vatten efter rengöringsmedlet att det spolas ur vattenlåset och ut i avloppröret, dvs någon liter räcker.
Redigerat:
Om ingen är hemma under dagen eller att ni då förbrukar lite vatten så hinner det kanske rinna undan i rören, likaså över natten. Men nu gissar jag bara det är ju helt beroende av hur ni nyttjar vatten och avlopp.
Hade samma problem med just köksavloppet och använde rensband den är ju ganska liten , fjädern som sitter längst ut så jag höll på några gånger med det vart inte bättre, men sen tog jag mig tid o jucka med den säkert 10 min o då lossna det.
Nu vet jag felet. Allsug AB var här i 5 timmar, á 900 kr/timman, och blåste rent avloppen men det satt en propp 8,5 meter utanför huset. Firman filmade, á 1250 kr, i rören och efter 5 timmar såg man rötter som helt proppat till röret. Tyvärr gick det inte att lösa så idag blir det att gräva. Men nu är det så att trädet står på min tomt men stoppet (av mina rötter) står på kommunens mark. Jag ser det så att det blir kommunens problem och då betalar de även Allsug AB, men det återstår att se. Det positiva är att i min villa försäkring ingår hjälp med stopp i avloppet till en blygsam självrisk på 1500 kr, jäkligt skönt att ha den i nuläget.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg