Hej,

Ska renovera mitt badrum,, Kom en bit på vägen men sen tog det stopp!
Jag ska koppla loss en diskbänk samt en tvättmaskin.

Jag hittar dock inte vart jag stänger av vattnet någonstans i min lägenhet (Bostadsrätt)

Jag trodde att det var i köket, finns 4st vattenrör bredvid diskmaskinen som går ner genom golvet. På dessa rör så sitter det 4st "rattar". Men där var det inte,, konstigt. känns som om jag kan stänga av vattnet till lägenheten under!

Drog fram diskmaskinen o hittade en lucka i väggen, där inne kan jag se att inkommande går, finns dock inga rattar att skruva på..

Måste jag ner i källaren för att stänga av vattnet?
Stängs enbart min lägenhet av då?
Antar att det inte är jag som har nyckel till källaren,, lite konstigt. Om det skulle hända något med en vattenledning, ska man inte kunna stänga av den ganska så omgående då?

Mvh Johan
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Det är vanligt förekommande i särskilt äldre flerbostadshus att avstängning sker i källaren och bryter hela stammen (flera lägenheter).
 
Du skall nog snacka med vicevärd eller nån..;)

Mvh
 
Oj då vad besvärligt!

Huset är byggt 69! säkert så att jag måste ta kontakt med hyresvärden!
Finns inget annat sätt!

Det är bara 2st vattenrör som jag behöver ta bort (som går till en kran)
Efter dessa vattenrör så sitter det avstängningsrattar till resten av hela badrummet!
 
Fanns det avstängning i lägh.? Bara du vet vad du gör så det blir tät mm så är det OK...

Mvh
 
  • Gilla
Pasperheim
  • Laddar…
Finns en ny tråd Vattenskada i lägh...Behörighet vvs vattenskada mm bostadsrätt.. ;)
 
Ja någon form av avstängning finns det i köket,, inkommande ledning verkar komma i en mellanvägg, grenas ut till badrummet samt 4 rör som går ut i köket ner genom holvet (inget som är på kopplat på dom) på dom finns det avstängning,, känns som om dem går till dom nedre lägenheterna... hände inget när man stänger av dom!
Bor överst, plan 3!
 
Har läst någon stans att man kan frysa vattnet, lossa på en koppling och sen plugga rören! Någon som testat detta! Lite smidigare än att behöva boka tid med värden samt ta ledigt från jobbet...
 
Det är väl vardagsmat för en fastighetsskötare att stänga av vattnet.
 
Låt f-skötaren stänga av ...Sen sätt avstängningar (balofix ) på rören och jag tror nog vicevärden pyntar för dom....;)..http://www.k-rauta.se/vvs_1462.htm

Mvh
 
JohanLysmask skrev:
Har läst någon stans att man kan frysa vattnet, lossa på en koppling och sen plugga rören! Någon som testat detta! Lite smidigare än att behöva boka tid med värden samt ta ledigt från jobbet...

Funkar fint om du hittar ett ställe att låna/hyra en frysanläggning från.
 
PX-21 skrev:
Låt f-skötaren stänga av ...Sen sätt avstängningar (balofix ) på rören och jag tror nog vicevärden pyntar för dom....;)..[länk]

Mvh
Så gjorde jag i min lägenhet. Det fanns bara avstängningar i källaren men i samband med renoveringen så stängde vi av vattnet ett par minuter och kapade inkommande ledning och satte dit avstängningar i både badrum och kök (olika stammar). Föreningen hade som policy att bekosta detta.

De betalade även byte av golvbrunn (från gjutjärn till plats). Verkar vara något som de flesta föreningar gör. Det ligger ju i deras intresse att golvbrunnen byts ut (vid renovering) och att det finns flera avstängningar än de i källaren.

/John
 
O
Det är väl så på de flesta flerbostadshus, att man stänger av vattnet i källaren, och då påverkar hela stammen eller hela huset.
Jag kan misstänka att de flesta kräver att en rörmokare skall stänga av vattnet.
Eller fastighetsskötaren.
i min förening tar vi 500kr om någon vill stänga av vattnet.
Detta eftersom någon i styrelsen måste närvara och släppa in rörmokaren.
Annars så kommer fastighetskötaren och då tar han betalt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.