hej.
ant har denna fråga kommit upp tusen ggr innan, men då fixar jag en likadan fråga igen. :=) så här e det: mitt hus e sen -32. allt har väl funkat hyfsat hittils... bortsett från krascer ja ej säger här. :eek: jag har 2 hm,,, "avloppsbrunnar". den ena brunnen spolas allt duschvatten o tvättmaskinvatten ut i. (dusch o tvätt ligger i källare.) den brunnen hade ja problem med förra året, då vatten svämma ut på duschgolvet. ja kröp ner i brunn o rensa som en tok med rensband i typ en vecka, och sen fick jag bukt med det. :) den brunnen ligger långt ifrån skitbrunnen. jag brukar kalla den för slambrunn.... :D
jag har toalett på övervåning. och antar att köket löper ut i samma avfallsbrunn som toa...?
för 2 veckor sen, så höll de på o svämma över på toa. samtidigt lukta det avlopp i köket. jag antog att de va stopp o toarören.. då jag har hemmavarande folk som älskade o stoppa ner så mkt papper de bara gick i toa! :(
jag gjorde så, att jag åkte o köpte propplösare. sen kokade jag vatten i typ 1 o en halv dag, och hällde lite propplösare som först fick verka en halv dag, sen hällde jag skållhett vatten i alla vaskar. i toan, i avloppsbrunnar. däreefter rensade ja alla vatten lås. jag tyckte mig se att detta hjälpte lite, o kunde spola lite. men sen va det precis som att papper ej spolades ner ändå..... så nu stod ja på ruta ett igen. efter 2 dagars slit. det enda som funkat okej efter det var att avloppslukt i kök försvann helt!
jag sprang o köpte mig ett rensband nu. 5 meter. körde ner det med lätthet i toan! så där sitter ej stoppet.
sen har ja ett sånt jättelång rensband ni vet... som man kan köra från brunnar in till hus. jag kröp ner i avloppbrunn, körde in rensbandet i röret, och kunde köra in det nästan hela bandet. fattades några meter på bandet. sen kändes det som att det var tvärstopp! kom verkligen inte längre...
så antagligen e det stopp där eller? o då gissar ja på att det e under huset då?
tilläggas kan, att jag inte tror på de där med luftventiler eller dylikt, då de bubbla våldsamt i början i handfat vid toa, samt i kök.
spolbil e nästan uteslutet, då jag e livrädd för att de ska spränga sönder rören med högt tryck. jag äger ingen högtryckstvätt....
kan säga att jag hitta renslucka i källare vid golvet. en gjutjärnlucka, med endast en fungerande skruv på?? eller fungerande o fungerande,, det satt en rostig sak där. :confused: så, nu har ja tankar på att öppna den till min stora skräck. har aldrig hållt på med sådant här o e rädd att packning går sönder eller blir hemsk översvämning.....
så..... alla ni duktiga här, som orka läsa igenom. har ni något tips? kan tilläggas att ja e tjej o ensam,,, så glöm att ja kan sparka gubben i baken! :D tack på förhand på¨svar!

Rensluckan i golvet i källaren.. där skulle jag öppna.. låter ju som om du har fått stopp på huvudstammen.. Rensa åt båda hållen. Packningen bör du nog byta när du har öppnat.. det lär inte vara mycket kvar på den i dags läget.

Propplösare brukar funka på typ fettproppar o liknande. men är det papper.. nja...

I stället för att spola rören så kan du ta dit någon som filmar rören.

Rör i från 1932 bör ju bytas ut så småningom, de börjar väll jobba på övertid.. alternativ är ju rörinfodring. Man tätar rören från insidan.
http://www.tubussystem.com/sv/

hej och tack för svar. vad jag gissar e de massa papper,,, tror att jag med mitt skållheta vatten o rensande bara sköt ner sk proppen ännu längre ner i stammen. :confused:
skall försöka nu i morgon, torsdag att öppna den dumma luckan. måste först införskaffa packning,,,,
jag vet inte alls om rören e från -32. ingen aning faktisk, då jag inte ägt detta ställe så länge.
är det dyrt sådan där rörinfodring?
så som jag hållt på nu o slita med avlopp, så har jag starka planer på o bygga utedass....:D

om du tar dit en spolbil och spolar och dem har sönder något får ju dem stå för kostnaden.
ta dit en firma som har möjlighet att filma/spola om du inte får bukt med problemet sen har du stopp efter rens luckan så kan du få en väldigt glad överraskning när du öppnar luckan för då kan du få allt avlopp in i källaren :)

Öppna rensluckan och kör in rensbandet där. Du behöver inte nödvändigtvis ha en ny packning hemma innan du öppnar, det är viktigare att du får bort proppen i röret, packning kan du köpa en annan dag då du vet vilken sort/storlek det ska vara. Tills vidare kan du kanske klippa till en provisorisk packning av ex mjölkpaket, då rensluckorna ofta sitter lodrätt så blir det ju inte något nämnvärt tryck på luckan.

Beträffande rören från 1932 så hade jag planerat ett byte av dom inom det närmsta. Järnrör? Rost? Här har det rostat och på ett par ställen läckt. Förra ägarna hade lagat med tejp. Nu bygger vi ut huset och har därefter bytt ut nästan alla rör. I ett rör var där fyylt till två tredjedelar med avlagring och "bös".

/Hans H

Mitt bästa råd är att öppna plånboken och ta hem en VVS-tekniker.=)

Satsa på en 15-20m avloppsrörs rensslang till din högtryckstvätt istället.

Nimajneb skrev:
Satsa på en 15-20m avloppsrörs rensslang till din högtryckstvätt istället.
Hon har ingen högtryckstvätt enligt första inlägget

morsan skrev:
Hon har ingen högtryckstvätt enligt första inlägget
sant, men ska man rensa rör så måste man köra med högtryck, antingen kommer spolbilen för 5k eller så köper man egen utrustning för 3k, som dessutom går att använda tills så mycket annat.
Dock är enbart spolbilen en garanti för att lyckas.

Rensband brukar ju bara packa till stoppet ännu mer, har man dessutom hällt i en massa kemikalier så är ju risken att det sitter rena rama "betongklumpen" ivägen.

Testa med ett roterande rensband med en stålspiral i spetsen, de brukar ibland kunna gräva sönder pappers, hårpluggar mm. Det finns både varianter som man vevar själv och andra som kopplas till ex. borrmaskin.

Jag hade hjälp en gång när vi hade stopp i avloppet mellan hus och brunn. Han hade med sig en vattenslang, en sån som är armerad och lite styv och så stoppade han in den och spolade med vanligt vattentryck samtidigt som han sköt den fram och tillbaka

hej allihopa! och tusen tack för svar! :=) jag gjorde så här: först svor jag lite... haha o sen började jag rota efter det där luftröret. tydligen skall det sitta på taket?? jag hitta mitt utanför ytterdörren,,, vid fasad.... ja skruva dän röret o körde ner rensband där. visste inte riktigt vad jag gjorde, kan tilläggas... :) men men.... upp kom en massa "gojs",,, o skit. ja skruva på rören igen o sen klättrade jag ner i den äckliga avloppsbrunnen.... jag gav mig den på att få loss proppen, o körde i rensbandet som en galning! :S inga mjuka metoder där inte! samtidigt såg jag att röret i brunnen va av plast! glädjande för mig, för då e det bytt på senare år då, gissar jag. :=) sagt o gjort, när jag "görat" runt som en tok med rensbandet så sprang jag in o hällde skållhettvatten i toastolen. proppade igen handfatet oxå. så det inte explodera där ur. sen sprang jag snabbt ut till avloppsbrunnen igen, o "göra" med bandet som en tok igen. in i huset,,,, o då ehhhh smällde de till! tjaaaaa nåt hände iallafall. :=) så nu,,, äntligen har jag toa! ljuvligt o slippa frysa på vintern ute. jag kom även på, att den rensluckan jag hittat i min källare, går tydligen till den andra slambrunnen jag nämnde om tidigare. vad jag nu förstått, så har jag 2 separata system ej samma stam alltså. en skitbrunn, o en slambrunn långt ifrån. jaja,,,, skam den som ger sig! nu vet jag iallafall hur ja ska göra nästa gång... så tusen tack för hjälpen. :=)

Härligt att höra, kvinnor KAN.

Protte

JAPP! kvinnor kan. :=) :D

Nästa gång det blir stopp i avloppet ska jag skicka ut frun med orden "Yllwa kunde" hahaha.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.