Packa om tätningar gjorde nog smederna på 60 talet:)

Scenariot brukar vara så här:
Pumpen börjar spöka, det första man gör då är att fylla på luft i hydroforen.
Hjälper inte !

Då blir nästa steg att justera tryckströmbrytaren, och det brukar bli alla möjliga vilda inställningar, starttryck högre än stoppryck m.m. m.m.
Och så är man plötsligt där med en anläggning som beter sig konstigt.

Jag tror inte denna pump orkar ge något högre tryck, manometern på hydroforen verkar
stå på bara ca 1-2 kg.

Menar inget personligt mot dig Yrrol, bara vill visa hur det kan bli ibland ;)

Byt pump och ALLA problem lösta...... typ

Men likväl så orkar pumpen få upp trycket så att tryckströmbrytaren slår ifrån.........

Vad manometer står på kan vara en funktion av tryckströmbrytarens inställning OCH är strömmen till pumpen PÅ??

Protte

Hur många liter vatten fick yrrol ur hydroforen vid sitt luftningsförsök, vattnet kan "hänga sig" då luft inte kan komma in.

Protte

Y
Med tanke på att det var far som tömde den, så vet jag inte men kan säga att det var upp till den kranen på kärlet. För han öppnade inte den stora luckan då han inte vågade riva i varken den eller skruvar... Så han stod tappade långsamt via kranen medans jag målade huset och inte lyssnade på vad han beklagade sig över. hehe

Det kan hända att det finns ny pump liggandes i det andra rummet, såg att det fanns en till hydroforn-kärl ståendes, kan ju hända att en pump ligger där också...

Är tacksam att nya pumpar inte visade sig kosta hysteriskt mycket iaf så jag tänker allt byta ut allt. Stå och borsta bort rost och försöka täta och ha sig känns änna dum-snålt. hehe

Tack för svaren hitils ;)

prototypen skrev:
Vad manometer står på kan vara en funktion av tryckströmbrytarens inställning OCH är strömmen till pumpen PÅ??

Protte
...samt ev kärvning i manometern.

Kontrollera att det inte är fullt av skit i rören, spec då röret till tryckströmbrytaren, flytta ev dennas inkoppling eftersom jag misstänker att den är kopplad mot botten på tanken, kontrollera backventil och bottenventil, tappa ur tanken helt och fyll upp så är jag väldigt säker på att det kommer fungera.
Smörj ev manometern, den typen går att ta isär.
Om det då visar sig att det tar en förmiddag att få upp 4 bar trots att allt annat är ok, ja då får man dra dit en ny pump.
Det andra måste göras ändå.
Det jag tror spökar är att tanken inte blir helt tom när man tappar samt tryckströmbrytarens inkoppling mot vattnet.

Redigerat:
<Är tacksam att nya pumpar inte visade sig kosta hysteriskt mycket iaf så jag tänker allt byta ut allt. Stå och borsta bort rost och försöka täta och ha sig känns änna dum-snålt. hehe>

Rätt Yrrol;)

Y
vågar jag lossa skruven i toppen, och göra om den så det sitter en ventil i den för kunna fuska? För borra hål i kärlet känns riskabelt för att senare lyckas få den ren från metall-spån.

För det känns lockande att ha den möjligheten sen... Fast hur vet man vilket tryck man ska försöka uppnå?

JA du törs lossa skruven i toppen och sätta dit en ventil för luftpåfyllning (med kompressor). Sedan kan det behövas släppa in luft för att vattnet ska rinna ut om du kör med enkla luftfyllningsmetoden. Det är 200 liter vatten som ska ut.

Lufttrycket blir detsamma som vattentrycket och du kan fylla på med luft ända ner till in och utlopp för vatten. Mera luft, större "fjäder" färre start och stopp för pumpen, jämnare tryck.

Fyller man för mycket luft så kommer överskottet att komma ut via en tappvattenkran, sedan är det justerat.

Fyller man luft med kompressor måste man tappa ur vatten så trycket inte blir för högt.

Om man väger att lossa en mutter och byta tätning mot att byta pumpen inklusive en elektriker så vet jag åt vilket håll det lutar. Utsidan skiter jag i, det är tjockt med gjutjärn i ringpumpar.

Protte

Y
Tog en kik i det andra pump-rummet som leder till andra villan, och där satt då en modern pump iaf. Liten tröst. Samt hittade två reserv-pumpar och ett extra kärl. Även om det kärlet var det minsta av dem alla så tror jag den hade räckt för den villan där det strular. Fast den har två stora anslutningar på sidan, anar att de bör pluggas?
Eller är det dumt att börja skifta kärlen, kanske bör hålla mig till bara byta pump?

vattenpump-hus2838.jpg

vattenpump-reserv718.jpg

Det stora kärlet som är kopplad till den rostiga pumpen... dess skruv i toppen var allt bra ruskigt rostig och jag vette katten om jag törs dra i den, eller brukar sånt sluta väl?

Det var en ovanlig modell av hydrofortank, med tanke på dom 2 stora anslutningarna på tanken verkar det vara något som användes i processindustrin.
Går nog att använda om du får tag på locken till anslutningarna.

Pumparna som ligger där, har båda varit i drift i fastigheten eller är det
något husägarna samlat på sig ?
Dom behöver nog plockas isär och kollas upp.
Annars ser ju installationen bra ut, ny typ JET pump, slang, och tryckbrytare.

Tror inte du behöver byta din gamla tank utan det räcker med dom prylarna som är bytt
i grannfastigheten.

Anslutningen på toppen av din tank skall ha en plugg som är tätad med lin, den får du säkert
upp med en kraftig skiftnyckel, brukar aldrig sitta så hårt som typ fastrostade skruvar på en bil, har ju inte varit utsatt för salt.

Pluggar med bilventil såg jag fanns på Rinkaby, art.nr. 2144, 2155 beroende på dimension.

Y
Här om dagen började telefonerna ringa och såg att det var en tjötig avlägsen släkting jag inte orkade med, dagen efter ringde min faster upp mig och sa att vattenpumpen hade stått still i 2 dagar, vårdpersonalen fick ha med sig dunkar och hade då ringt till alla och alla för hitta någon som skulle ta tag i detta därav den jobbiga avlägsna släktingens pling till mig..
-Yes, någon sekund efter faster så ringde hemtjänsten och framförde samma budskap fast 10gånger otrevligare.

Aha, aja, tog med mig rörmockaren för att göra en bedömning. En säkring byttes men pumpen drog inte runt sen gick säkringen igen.
Yes yes, så kollade vi mina två fina reservpumpar - de hade ju såklart fastnat inombords då antagligen.

Hopp, men en ny kostade ju inte mycket sa han och det visste jag. Sen började han försöka locka mig att köpa ny vattentank "för de kostar bara några tusen" men njae där gick då gränsen för mig, hehe.

Han var dock tvungen att beställa en till dagen efter, under tiden började jag såga loss skruvarna och blev lite nervös när det började komma vattenstrålar. Barade väntade på att det skulle visa sig vara kass backventil.. men verkade gått bra ändå, då inte herren hade hört av sig (hoppades få sepå och lära mig) så åkte jag dit för se om källaren flöt i vatten men tada, en ny pump var monterad samt igång...

Kort och gott, för er som legat sömnlösa med tankar hur det gått med min rostiga pump&motor så har det nu blivit en ny såndäringa jetpump... ;)

nyapumpen115.jpg
Lite skeptiskt att den bara stå på 2 fötter, då tegelstenen inte når upp till de andra två men får fixa det sen...

Det var pumpen som det var fel på ja, skönt att det löste sig för dig Yrrol :)

Y
Inte nog med att jag gjorde lite förarbete, sen åkte och tackade dem för deras oanmälda jobb med kaffebröd, sen fick jag chock när prislappen blev över det dubbla mot vad jag trodde.
-och idag, kom en räkning från en elektriker på 1700 för att de kopplat elen. Detta frågade dom mig inte ens, jag känner ju flera elektriker som löst det gratis.

Snyft... Ska man bara bita ihop och se det som en lärdom eller ska man protestera?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.