1 774 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vad kallas en sån här manick?
Vårt vatten har strulat hela vintern, jag har tidigare avhandlat en del av mina problem här på byggahus. Nu har jag i alla fall hittat ett delproblem som jag åtgärdat. Vill dock veta vad en sådan här manick heter?
Den sitter på Tryckvakten till Hydropressen, när trycket sjunker drar trycket ihop kontaktytorna i manicken och så slår pumpen till. Den som satt på var helt igenärjad och full med "svets skador". Hittade en gammal som jag putsade upp kontaktytorna på och bytte med, nu verkar det fungera bättre....
Men vem vet hur länge det håller med en bättre begagnad, så vad heter den? Vart kan man köpa dem? Och hur länge håller de?

Den sitter på Tryckvakten till Hydropressen, när trycket sjunker drar trycket ihop kontaktytorna i manicken och så slår pumpen till. Den som satt på var helt igenärjad och full med "svets skador". Hittade en gammal som jag putsade upp kontaktytorna på och bytte med, nu verkar det fungera bättre....
Men vem vet hur länge det håller med en bättre begagnad, så vad heter den? Vart kan man köpa dem? Och hur länge håller de?

Jadu, den sitter i tryckströmbrytaren som du sa och för ett gäng år sedan gick dessa att köpa i välsorterade VVS-butiker, men jag har glömt vad dom hette.. Kaontaktbleck kanske. Annars är ju inte en ny tryckströmbrytare en jätteförmögenhet.
De kallas brytarinsats eller kontaktblock, men numera finns nog knappast dessa att köpa separat.
Senast jag såg priser låg de nästan lika som en komplett enhet, dvs ca 300-500:-
Se till att mekanismen i din brytare funkar bra, så att till-frånslag sker distinkt då kan den hålla länge.
Lite universalspray på strategiska ställen och att det lilla hålet under membranet inte är igensatt är en bra början.
Samt att hålla luftkudden i din hydropress på en bra nivå så att inte brytaren behöver jobba så ofta.
Senast jag såg priser låg de nästan lika som en komplett enhet, dvs ca 300-500:-
Se till att mekanismen i din brytare funkar bra, så att till-frånslag sker distinkt då kan den hålla länge.
Lite universalspray på strategiska ställen och att det lilla hålet under membranet inte är igensatt är en bra början.
Samt att hålla luftkudden i din hydropress på en bra nivå så att inte brytaren behöver jobba så ofta.
Tackar för hjälpen. Jag följer nog Era råd och byter hela tryckströmbrytaren, såg att de hade en billig variant på Jula. Frågan är dock om det är samma gäng och rördimension? Det ser likadant ut på bilden, men då min anläggning är X antal år gammal, så kanske man kan förutsätta att gängorstandarder osv ändrats? För isf är det ju lika bra att gardera sig och plocka upp anslutningsdetaljer på en gång?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden