Nu är våren här och våran 35 år gamla trekammarbrunn (eller tvåkammare, vet inte riktigt) med tillhörande grusbädd orkar inte med flödet. Nu löser jag detta genom att pumpa vatten ur fördelningsbrunnen ut på ett gärde bredvid huset, gräset växer bra iaf... :)

Nuvarande brunn ligger i en svacka på en av tomtens lägsta punkter, jag har grävt ett dike i tomtgränsen bredvid och även en torr sommar så står det vatten i det så infiltrationen har nog ingen enorm kapacitet...

Planer finns på att anlägga en ny trekammarbrunn med större infiltrationsbädd, problemet är bara att jag bor i änden på en grusås ca 25 meter under nivån på sjön som ligger tre kilometer bort, så det är mycket vatten i marken, ett exempel på det är min nyanlagda färskvattenbrunn, den sticker upp ca 80 cm över den ursprungliga marknivån och för att det inte ska sticka upp hur mycket cementrör som helst gjorde grävaren en kulle runt brunnslocket så ca 15 cm av den är synlig, och i brunnen står det vatten ca 130 cm ner, dvs en helvmeter under den "riktiga" marknivån.

Så vad jag har förstått ska en trekammarbrunn ligga en meter över den högsta grundvattennivån, redan där har jag ju ett litet problem då det skulle bli en halv meter upp i luften... :)

Så vad finns det för alternativa lösningar egentligen, finns det nåt sätt som skulle fungera?
Det enda någotsånär bra sättet jag hittills kommit på är att anlägga brunnen i en svacka på grannens åker och göra en stor grusbädd, men det skulle bli l´ång rördragning dit och mycket grävning, så det ser jag som en sista utväg...

Det finns inget krav på att trekammarbrunnen ska ligga 1 meter ovan grundvattennivån, det kravet gäller för infiltrationsledningen i en eventuell infiltration. Om du väljer en 3k-brunn i plast o du har högt grundvatten så är dock kravet att den förankras så den inte trycks upp av grundvattnet.
Vi har samma problem som du men kommer därför välja en brunn i betong istället, den är inte dyrare, bara tyngre o bökigare att hållas med, men ska man ändå ha en grävare där så...
Efter vår 3k brunn kommer vi dock få pumpa vattnet dit det ska efterbehandlas om nu jordproverna visar sig ok för en infiltration.

Aha, det är så det är. Men om infiltrationen ska ligga direkt vid utloppet så bör ju utloppet ligga så högt iaf...

En stor bädd kanske klarar flödet, det är ju bara när det är tjällossning som vi har problem, och infiltrationsbädden som är nu är kanske 5 meter lång.

Egon84 skrev:
Aha, det är så det är. Men om infiltrationen ska ligga direkt vid utloppet så bör ju utloppet ligga så högt iaf....
ja, eller så får man ha en pumpbrunn efter 3k brunnen o pumpa vattnet till fördelningsbrunnen innan infiltrationen.

Egon84 skrev:
En stor bädd kanske klarar flödet, det är ju bara när det är tjällossning som vi har problem, och infiltrationsbädden som är nu är kanske 5 meter lång.
grundvatten nivån anges som den högsta möjliga under året vilket brukar inträda i samband med våren, så även om nivån normalt ligger på -1,5m men under våren -0,8 m från marknivån så är det på högsta nivån du måste räkna avståndet till.

Vårt utlopp från 3k brunnen hamnar ca 0,1 m ovanför grundvattennivån, därför kommer det gå direkt till en pumpbrunn där det pumpas upp till en högre nivå där det via fördelningsbrunnen rinner ut i infiltrationen (om du kommun går med på min lösning o jorden är ok etc etc)

Pumpa vill man ju gärna slippa, drar ström och kräver underhåll...

absolut det var min första tanke också, dessutom ökar det ju totala installationskostnaden en del också. men men vi har dessvärre inte så mycket att välja på

Nej har man inga andra alternativ så är man ju så illa tvungen.

Jag har för övrigt havererat min tredje dränkbara pump på ett år... Den första var en ordentlig Flygt-pump som pumphjulet helt sonika exploderade på, den andra var från Biltema och där gick vatten in i flottören och vidare genom kabeln och in i pumpen så den rostade och kärvade ihop...
Så jag vill helst slippa pumpar... :)

ajdå, det gör en ju orolig.
har hört mest positiva erfarenheter från andra, dels en kompis som pumpar, han har inte lyft på locket på 8 år till pumpbrunnen. Läste även en tråd här någonstans där några hade köpt billiga pumpar á la rusta som hållt i flera år.

Hade en billig och på den rostade den rostfria axeln så att pumpen la av efter c:a ett halvår. Ska tilläggas att det enda jag pumpade var regnvatten som rann in i ett garage i en balja.

Biltema var pumpen.

Tricket är att aldrig låta pumpen vara nersänkt en längre stund tydligen.

P.S. Bytte inte pumpen utan tog deg åter då vi skulle flytta från detta place och numera har vi inte den värsta styggelsen i takväg dvs platt tak.

Vi högt grundvatten finns väl två alternativ.
1. Förstärkt infiltration, dvs man bygger infiltrationen ovanpå befintlig marknivå
2. Infiltrationsområdet dräneras

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.