Hej!

Jag sitter nu ute på vårt sommarställe och för andra sommaren i rad är i utan varmvatten.

Förra året då vi blev utan varmvatten hade temperaturbegränsaren utlösts. I år har temp.begränsaren inte utlösts då beredaren slutat fungera.

Bakgrund från årets avbrott: Hela beredaren blev mkt varm och vattnet var således hetare än vanligt. Vi stängde av o satte på beredaren för att inte platsen runt beredaren skulle smälta...
Vad tror ni skulle kunna vara en orsak?

Min tanke har gått mot att termostaten har lagt av men borde inte temp.begränsaren ha utlösts då innan hela beredaren blev skållhet?

Tacksam för snabba idéer eller svar...semestern varar inte många dagar till! :(

Tobbhe
 
är det mycket kalk i vattnet?
 
eller järn för den delen,tänkte att det kanske är mycket"gegga"i beredaren
 
Vattnet är varken särskilt kalkrikt (blir inte så mkt avlagringar i handfat, muggar osv...) eller järnrikt ( för vattnet borde väl vara lite brunaktigt om det är mkt järn i det?)
Eller har du ngt tips på hur man kan kontrollera detta?

Tobbe
 
ja det är som du skriver det syns tydligt på allt vitt om man har järn .klickar termostaten om man höjer sänker?
funkar även utan ström att höra
 
Hmmm, tittade på termostaten och denna är endast en "svart sockerbit" där sladdarna går in får varsitt håll. Fanns inte ngt reglage så att jag kunde höra klickande ljud så som på en spis. Vet att vi försökt ändra vattentemperaturen tidigare men det har ej funnits någon funktion för detta.

Har du ngt mer tips som man kan testa?
 
hur ser beredaren ut då? det måste väl finnas en blandare och säkerhetsventil?
säkerhetsventilen ska ju lösa ur när det blir för stort tryck i beredaren.
den svarta sockerbiten...kan det vara möjligt att den ska styra temperatur..hmmm
finns det verkligen inget sätt att reglera temperaturen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.