Hej! Jag håller på för fullt med en totalrenovering av vår toalett + dusch i källaren. Allt är utrivet och nu är en ny vägg på plats där vattnet skall dras. Väggen avgränsar tvättstuga och toalett och rören skall dras utanpåliggande på tvättstugesidan och sedan görs genomföringar till dusch, toalett osv.

Jag var i kontakt med VVS:are idag och vi kom fram till att jag själv borrar till duschblandaren och sticker igenom en rörstump till blandaren (firman ger mig rätt rörbitar). Därefter kan jag tätskikta och kakla duschutrymmet i lugn och ro. Det lät bra tyckte jag men sen kom jag att tänka på en sak. Kan inte tätskiktet förstöras när VVS:arna sedan kommer och skall göra hela installationen? Att man ruckar för mycket på de genomförda rören när de skall kapa dem till rätt längd och sedan koppla på vatten och blandare? Naturligvis gör jag så tajt passning som det bara går (så att man typ får banka igenom röret) men den största risken som jag ser är att röret snurras när de monterar klämkopplingarna. Men det skall kanske vara en riktigt sopig installatör för att det skall hända? En klämring bör väl inte påverka röret så att det snurrar om man gör rätt?

Någon som gjort såhär förr? På killen lät det som att detta nästan var praxis.

Eller är det skärringskopplingar som används? I mitt huvud borde en klämringskoppling inte rotera röret, men en skärringskoppling kan väl göra det?

Många funderingar. Jag har en förmåga att tänka för mycket istället för att låta hantverkare bara göra sitt :D

Bara orolig för mitt tätskikt...

Det snurrar när man drar åt klämringskopplingar - ja - ingen
tvekan om det. Dock snurrar det inte när man drar åt sk halv-
kopplingar, och det är väl snarare denna senare sorts kopp-
lingar som är aktuell vid anslutning av blandare? Mvh

Det skall monteras blandarfäste i duschen. Där vet jag inte riktigt hur det går till. På andra sidan väggen (i tvättstugan) skall utanpåliggande rördragning göras. Detta skall sedan anslutas till mina rörstumpar som jag skall montera genom väggen. Det är väl detta moment som jag oroar mig för. Jag kommer att ha två rör stuckna genom väggen som är tätade med tätskikt i duschen.

Kan någon VVS-kunnig svara på om det går att ansluta blandarfäste på duschsidan samt vidare rördragning på andra sidan väggen utan att rucka på röret så att tätningsskiktet går åt helvete?

Ja, det går att dra koppar genom väggen, sätta fast röret så hårt så att det är svårt/omöjligt att rucka det, montera skikt och kakla utan att sedan ha sönder tätskiktet när blandaren kan monteras. Givetvis kan de flesta förstöra tätskiktet sedan om man är oförsiktig men använder man rätt blandarfäste osv ska det mycket till innan en erfaren montör förstör. Med ett vettigt blandarfäste tas de mesta krafterna bort från röret vid monteringen men givetvis kanske det finns kassa produkter på marknaden som lätt ser till att dåligt monterade rör ger sig iväg.

Det du kan göra är bekräfta med firman hur du ska förankra rören så ni är överens om exakt hur hårt de måste sitta. Kolla gärna redan nu med vad för blandarfäste du ska använda. Om du är extra orolig för just denna genomföring av någon anledning går det ju givetvis att köra pex en bit och tätskikta mot skyddsröret istället och låta ditt pexrör vara lite friare. Se dock till att ev läckage via skyddsröret han hanteras på andra sidan väggen på något vettigt sätt. Har du en tvättstuga på andra sidan kanske det går att ordna.

// Mats

Redigerat:
Jag ändrade upplägget. Jag får rör dragna i tvättstugan först inklusive genomföringar, SEN tätskiktar vi och kaklar i badrummet. Sen är rören mer fixa då blandaren skall monteras. Detta kräver två besök av vvs-firman men det tar jag gärna och känner mig säker på utförandet.

Tråd låst :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.