Hej,

har ett rum som tidigare har haft dusch. När jag bilade bort duschen så fann jag ett 70mm avlopp, följde det röret ca 35cm under plattan och återfann utgående 110 rör från fastigheten.

Nu är tanken den att jag förutom dusch även ska koppla in en toalett och ett handfat varpå jag behöver "byta ut" det befintliga 110/70 grenröret till ett 110/110 så att jag kan koppla in toaletten.

Huset är byggt 1968 och det är en 20cm betongplatta jag har gått igenom och som sagt, 35 cm ner i gruset finns T-korset som ska bytas.

Frågan är hur och vilka delar jag ska använda, de rör som idag finns där är svarta och ca 108mm ytterdiameter, verkar inte ha någon förtjockad stos utan bara en smal ring indikerar vart rören slutar/börjar.

Kan man såga av befintligt t-kors och sätta dit två skjutmuffar samt ett nytt t-kors med rätt dimension och dra tillbaka skjutmuffarna över skarvarna? Är det tillåtet och kommer det fungera? Tanken är att gjuta över det hela..

Detta är sista avloppet i huset innan rören försvinner ut mot gatan via en renslucka som återfinns ca 2 meter längre bort men hela 85 cm ner.

Badrumsprojektet står still iom detta. Och då husets samtliga avlopp passerar detta ställe så får det bara inte bli fel, måste fungera direkt.

Redigerat:
avlopp_ny_wc.jpg
Bild på befintligt rör.

Mätte röret en till gång (svårt att komma åt) och det mer exakta måttet är 111.4 mm och inte 108 som felaktigt angivits tidigare.

Jag har jagat efter VVS:are men de jag varit i kontakt med har semester eller är upptagen de närmsta veckorna. Vore skönt att kunna lösa detta själv...

Det finns en anslutningsmuff som består av ett rosfritt stålband runt en gummimuff. Det rostfria stålbandet har skruvar (insex tror jag) som man kan justera storleken med. Har tyvärr ingen aning om var dessa heter men det skulle kunna vara ett alternativ för dig.

Tack, försökte fråga en lokal VVS-butik om den, men de hade ingen hemma och sommarkillen kunde inte svara på om den var ok att gjuta in.. :-(

Undras just om en sån här kan fungera eller om de endast är till för gjutjärn/cementkopplingar:
Gumminipplar Faluplast:

http://www.rorprodukter.se/avlopp/gumminipplar/gumminipplar_faluplast

Tex. Artikel:
FALUEXPANDER 110X100 FP 83029, IN PP MUF

Artikelnummer: 3106248

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.