Hej,
vår varmvattenberedare (Nibe compact sol) "läcker" vatten genom ventilen. Frågan är: behöver jag tappa allt vatten, eller räcker det med att man är snabb att byta. Givetvis har jag stängt av vattnet och öppnat en kran för att släppa trycket.

// kenneth

Du kan såvitt jag vet inte byta utan att tappa av vattnet.
Men det är inte bara så att det hamnat skräp i ventilen så det räcker med att motionera den lite ?
Normalt bara att vrida på "knoppen" så öppnar den.

Sen så är det inte ovanligt att det kommer några droppar vatten då och då när man värmer upp det kalla vattnet och vattnet utvidgar sig.

Hjälper inte att motionera den. Ventilen kan läcka upptill 2l /dygn, samt ibland inte läcka alls under en period. Ska byta den mot en 9bars. Sitter en 8bars i nu.

// kenneth

Det är normalt att det kommer en skvätt vatten ur ventilen då och då. Speciellt när man har använt mycket varmvatten och vattnet ska värmas upp igen. Men det ska inte droppa hela tiden.

Jag brukar byta säkerhetsventil utan att tömma beredaren, men det gäller att vara lite snabb. Stäng av beredaren, släpp trycket på säkerhetsventilen tills det slutar rinna vatten. Nu har du en kort stund att byta. Ha inga blandare öppna för då kan det komma in luft bakvägen och då blir du blöt.
Var dock jävligt försiktig för om det kommer en skvätt vatten så kan det vara hett.

Krilleman
Gör som lordi skriver, men stäng av den ett par timmar före, då skiktar sig vattnet i beredaren och du minskar risken för att brännad dig. Samtidigt som du undviker att få hela beredaren genom-kall...

Fixat
gjorde som lordi & krilleman_215 föreslog. Inte många droppar på golvet.
Tack för hjälpen
// vallenman

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.