Hejsan,

Jag ska bygga nytt nu under vintern men får inte klart för mig hur det här med ihopkopplingen till kommunens anslutningspunkt vid tomtgränsen fungerar.

Får jag själv dra dit alla rör, avlopp och vattenrör, samt koppla ihop dom men ej slå på vredet på deras rör för inkommande vatten? Eller får jag bara dra dit rören och sedan ska dom koppla ihop det hela? Hur fungerar detta?

Tack på förhand!

Mvh Tobbe

Normalt sett ska du eller någon på uppdrag av dej gräva in servisen från tomtgräns, koppla ihop vatten och avlopp.
Du ska också sätta upp konsol för vattenmätaren.
När det är klart så ringer man till VA och dom kommer ut och sätter i vattenmätaren, öppnar i gatan.

Tackar för snabbt svar! Det innebär alltså att jag först gräver för att lägga rör/koppla in mig och sedan gräver dom igen för att komma åt att öppna?

tbbe skrev:
Tackar för snabbt svar! Det innebär alltså att jag först gräver för att lägga rör/koppla in mig och sedan gräver dom igen för att komma åt att öppna?
Jepp, men de behöver inte gräva för att öppna servisventilen. Den kommer man åt från marknivån.

Dom öppnar i gatan långt ner i marken med ett spec verktyg.
Gräv du och lägg i rör och slang, återfyll sedan så att du inte ramlar i gropen:D

Skitbra, tack och bock!

Följdfråga, vad brukar man ha för dimension på rör för inkommande vatten?

Beror lite på hur stor bostad som ska försörjas, men för en vanlig villa så är det väl 32 mm PEM-slang som är "standard" idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.