Verkar inte vara ensam om problemet...

Hur som så har inte inkommande vattenfrusit utan från inkommande går det till kök och en annan till badrum/tvätt ochh tillhörande VVB, detta rör löper under huset i kryp/torpargrunden. Vattenledningen går i ett annat rör(tror det stod något med Thermo på det och var blått) det rör som ledningen går i är mycket grövre än vattenledningen.

Frågan är om man skulle kunna göra ett hål i ytterröret för att trä in en värmekabel i det för att på sås sätt tina upp det?

Annars blir det väl att försöka fixa någon typ av fläkt som kan värma upp grunden.

Vad tror ni? Alla förslag mottages!

Säger du att röret till badrummet är bättre isolerat än röret för inkommande vatten? Kanske har det frusit i nån skarv i isoleringen? Enklaste sättet att hitta proppen (om det finns ett bra ställe att öppna röret) är att gå inifrån. Trä in en tunn styv slang (jag använder nån form av tryckluftsslang) och häll i varmvatten för att lösa proppen.

En värmekabel kan nog vara bra i förebyggande syfte i framtiden.

Kanske var otydlig. Röret för inkommande har inte frusit men från det så går det någonstans en skarv vidare till badrum/tvätt osv, där någonstans har det frusit.

Jag satte in tryckluftsmunstycket och sprutade in luft i höljet och det löste sig rätt snabbt!
Men nu så blir det till att låta kranarna droppa på nätterna...;-)

Jag har puts + 25 cm lecasten sen kommer 90 mm stålregel, där går vattnet i till övervåningen.
Kölden har alltså gått igenom 25 cm leca. Kanske inte är så bra isolervärde på leca...

Tack för den Robban mitt vatten till badrummet brukar frysa i trossbotten om man glömmer att låta det rinna.
Men nu när det va så kallt så länge så frös det till köket istället men varför i hela världen har jag aldrig tänk på att använda tryckluften och blåsa när man nu har RiR.
tog 5 minuter att tina upp vattnet med tryckluften nu vet kag iallafall hur jag ska göra enklast om det händer igen

Mikael_L
robban skrev:
Kölden har alltså gått igenom 25 cm leca. Kanske inte är så bra isolervärde på leca...
25 cm motsvarar ca 5 cm mineralull.

O
Ett annat alternativ till att spruta in varmvatten i de frusna rören är att spruta in vodka.

Jag kunde ta den fösta metern som frusit med varmvatten, men sen sista biten löste jag med att fylla resten av röret på trycksidan av isen med vodka och sedan koppla på vattnet igen.

Och har vi plötsligt gott vatten i kranarna.

Jag har precis löst mitt frysproblem, jag köpte en borrmaskinspump och med hjälp av lite varmvatten (kokade på spisen) och en trädgårdslang åt jag mig ganska snabbt igenom ett 1,5m lång propp. Det var otroligt effektivt, Jag fyllde en hink med varmvatten, och den placerade jag så att det som rann tillbaka rnn ner i spannen, så det blev circulation. För mindre rör finns mindre pumpar med mindre slangar man kan använda. Detta förutsätter dock att man vet var proppen sitter. Kommer man åt att skruva isär rör så kan man ju alltid sticka in något o känna efter. Nu är jag absolut ingen rörmokare och tycker väl att det är bra att konsultera en rörmokare som kan förklara var man stänger av vatten och vilka rör som är vad, om man nu inte vet det själv.
Nu ska jag in i duschen, o det, bara för att jag kan =)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.