Jag måste göra om rördragningen i diskbänken i fritidshuset. Det bär emot att anlita en rörfirma för två timmars arbete (+ resor), så jag funderar på att göra jobbet själv, köpa 12 mm rör och kopplingar på Biltema.
Tummen sitter väl inte mitt i handen, men kan försäkringsbolaget ha någon synpunkt OM det skulle bli ett läckage och vattenskada?
Finns det någon "Gör-det-själv-anvisning" t ex hur man får rörkrökarna på rätt ställe när man bockar?

OM du bockar så kan det vara smart att placera bockningen så att du får lite att kapa av även på den "färdiga sidan". Mycket lättare att kapa på rätt plats än att bocka på rätt ställe.

När det nu är i ett fritidhus så tänk på att du troligen vill kunna tömma systemet helt, se till att alla rör ligger med fall mot urtappningsstället.

Tack för de snabba svaren och hänvisningarna.
hempularen. Ja, det är precis därför som jag gör om dragningen. Dessutom så kanske det blir vintervatten till hösten och då vill jag kunna tömma uteledningarna även om jag har vattnet på inomhus. Det blir många avstängningsventiler. Jag har en liten kompressor också.
Min fråga ang bockningen berodde på att jag kanske måste göra ett rör, ca 30 cm långt, med två bockningar och då blir placeringen kritisk. Men det finns ju vinkelkopplingar som alternativ

Någon som vet om försäkringsbolagens synpunkter? Räcker det om dragningen är utförd på ett "fackmannamässigt sätt"? Jag vet, jag kan ringa, men vill inte väcka en björn som sover.

Ja, du får göra det själv.

Jag kan rekommendera anslutningsslangar, som finns i olika varianter och längder. Mycket enklare än att hålla på och bocka rör.

Tack för svaren. Då kör jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.