D09
Hej

Ja, rubriken är lite lustig. Varför inte sticka ner huvet o kolla?
Gjorde detta trots att det inte är en trevlig mljö ;)
Min uppfattning var att avloppet inte var tömt då 2 kammrar av 3 såg fyllda ut.

Bakgrunden till trådstarten som tar en tillbaka till kajs och biss åldern är att renova hävdar bestämdt att tanken tömdes för 5 dagar sen och jag har inte noterat en lastbil, inte sett spår i gruset och det är första tömningen. Min uppfattning är att det är lätt och missa den iaf.
det gjordes med sopkärlen också trots påminnelse.

Jag har ingen lust med att tanken blir full och rinner över till markbädden under vintern och sen är hela avloppssystemet defekt.

Vet inte om man vill lägg upp en bild, är ju inte så trevlig syn.

Min uppfattning är att slammet som åker in i tanken ska sjunka till botten och endast vatten ska vara synligt vid toppen av kammaren. Om man då ser ett iaf 10 cm "packat" lager med slam vid ytan så bör kammaren vara full och tanken har då inte blivit tömd.

Är jag ute och cyklar?

Stick ner en bräda o peta, är det ett lager slam du måste trycka igenom är brunnen troligen inte tömd...

Jag hade tolkat det precis som du. Kakan ska inte vara kvar efter tömd brunn.
Beroende på vilken sorts bil de använder så är det vatten kvar. Du kan du lite försynt fråga om det är en återcirkulerande sugbil.

D09
Jag stack ner en bräda och rörde runt, fick intrycket att att det var en kaka på 10 - 15 cm längst upp. Annars var d mest vatten under. Dvs ett lager slam man var tvungen att trycka igenom.

Hur såg ytan ut? torr och stel eller mjuk och "guggig"
Kan ju vara rester som flutet upp...
Hur länge har du nyttjat tanken?

D09
skit samma! här kommer bilden ; )

• DSC_0223.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde ju inte ha slam i den övre vänstra. Det ska stannar i undre delen.
Det borde dom definitivt suget undan.

D09
Jag tyckte att den var stel, torr.

Jag har har använt tanken i knappt ett år.

Ca 5 dagar sen deras påstodda tömning

Jag är lite tveksam, har inte tillräckligt med egen erfarenhet för att avgöra om kakan är normaltjock.
Jag känner spontant att den borde vara tjockare om du nyttjat tanken i 1år.

D09
Jo, min uppfattning var att det borde vara tjockt hela vägen ner till botten i iaf fack1 men det upplevde jag inte att det var. Första gången jag råkar ut för en sån skitsak ;)

Mailade renova och ifrågasatte och nämnde att skulle dom ha fel så får dom bekosta en ny avloppsanläggning samt sanering med tanke på att jag uppmärksammat dom på ev misstanke av fel utfört arbete.

Kanske skulle satsa på att reklamera själva tömningen annars, som nämnt så borde det inte ligga så mycket kvar i facken.

I vår kommun ifrågasattes det hyfsat ofta att tömningen inte var gjord, därför klämmer numera personalen fast ett "kvitto" i locket. Kanske vore ett tips till din kommun. :)

D09
Ja, det var faktiskt en bra ide, ska framföra det. :)

Jag reklamerade en tömning då jag visste att det var gjort, men det var inte tomt. Hade hört en förklaring tidigare om att "jag får se om jag får med mig detta då det är nästan fullt i bilen". (den gången gick det)

Ok, så de var och tömde men skit var kvar... så jag ringde och fick samma förklaring igen om att "det nog var fullt på bilen", visst visst, men skulle de då komma en gång till och suga klart om jag inte hade ringt? Nej, det hade de alldeles säkert inte gjort. Vad ARG jag blir på sådan inställning.. nåväl de kom och sög det sista och jag har inte fått någon räkning från någon av de tömningarna. Slutet gott.. men hmm de har inte varit och tömt sedan dess heller.. kanske har blivit bannlyst? ;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Idag så ringde Renova, dom fixar att bilen kommer ut och tömmer (igen?) och så skulle dom utreda varför tanken rapporterades färdig.

Trevliga var dom iaf :)

Men dom förstodd nog inte när jag nämnde tipset med lämna en lapp på brunnslocket, dom sa att dom lägger en lapp i brevlådan.... Ibland... Om den är intill huset... Försökte förklara men gav upp ha ha

Hehe, huvudsaken är ju att du får den tömd. :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.