4 183 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
VVS-dragning i trapphus
Där ser man, det är ju strul med de gamla dimensionerna när det fanns i stort sett allt mellan 6mm upp till ja, väldigt stort.krilleman_215 skrev:
Cu-rör är väl mer eller mindre standardiserade idag? 12, 15, 18, 22, 28 o.s.v.?
Att de olika tillverkarna ska krångla till det.
Men detta förklarar ju 20mm rören som TS dragit.
Till sak, så tänk bara på att skilja på kallvattnet från varmvattnet. Är väl det viktigaste. Och att rören sitter ordentligt. Ska det byggas in så är hålband kanon, gärna plastad.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
429 kr inkl moms
477 kr
Läs mer
Har du inte ett avluftningsrör för avloppet som går upp genom taket?Krillew skrev:Hej!
Hur gör jag...???
Jag skall dra lite rör från övervåningen ned till pannrummet i källaren
det kommer gå avlopp 75mm o 110mm och 2st 20mm för golvvärme, 2st 20mm för radiatorer,
2 för vvc och en kallvatten. Om jag drar allt bredvid varandra på väggen så tar det mycket yta.
avloppsrören är inte så mycket o göra men dom andra kan man dra dom 2 och 2 framför varandra
finns det sådana hållare eller hur gör man sätter man en vinkel på väggen och drar på varje sida??
Hur gör man för att bunta ihop rören men så det finns möjlighet att komma åt om det behövs.
Tänkte sen bygga en öppningsbar låda och täcka in allt, lådan blir öppen nedåt till pannrummet
så om det blir läckage så kommer det synas som en pöl i pannrummet.
FÖRLÅT........................ Jag menar 22mm cu med lödda skarvar...
Jo jag har avluftning som går upp genom taket sista biten så drar jag ihop dom för att gå ut i samma tak stos.
Orsak till att jag drar separat golvvärme och till radiatorerna är att jag har alla cirkulationspumpar i pannrummet och jag separerar golvvärme o radiatorer har olika temp på dom. Golvvärmen är bara för komfort. När jag tittade igår så var det 26°C på framtemp till golvet och ca 34°C till radiatorerna. Jag har inget riktigt reglersystem ännu utan jag får ändra framtempen manuellt.
Jo jag har avluftning som går upp genom taket sista biten så drar jag ihop dom för att gå ut i samma tak stos.
Orsak till att jag drar separat golvvärme och till radiatorerna är att jag har alla cirkulationspumpar i pannrummet och jag separerar golvvärme o radiatorer har olika temp på dom. Golvvärmen är bara för komfort. När jag tittade igår så var det 26°C på framtemp till golvet och ca 34°C till radiatorerna. Jag har inget riktigt reglersystem ännu utan jag får ändra framtempen manuellt.
Redigerat:
Ah, ursäkta att jag är petig men som sagt kunde varit PEX.Krillew skrev:
I vilket fall, skarvar får man inte bygga in utan inspektionsmöjligheter och gärna någon form av läckindikator. Detta gäller då Tappvatten/dricksvatten men kan man tillämpar man även detta på värmesystemet.
Är det skarvat i golv/väggar sedan tidigare installation där du inte renoverat så går ju detta under befintlig installation.
Sen är det som jag skrev viktigt att hålla isär kallvattnet från varmvattnet. VV och VVC kan du hålla ihop om du vill,
Och eftersom det är kopparrör så är klammer eller svep två bra alternativ, sitter bra och lätt att gör snygga raka rördragningar.
Kommer göra en öppningsbar "dörr" framför rören så hoppas jag det blir ok med skarvar.. det blir ca 5m från källaren till övervåningen... ja just det finns ju 6m längder ja då slipper jag skarva.. fast dom är svåra o få hem..
Och svåra att få på plats... hum det går nog inte.. måste ta 3m längder.. eller mjuka rör..
ja jag får lägga kallvatten i ena ändan av "skåpet" fast det kommer väl bli uppvärmt eftersom dom ligger i samma utrymme.. VVC håller ju rätt hög temp.. Kallvattnet lär man få dra prisol annars så får man nog en pöl i pannrummet och isolera lite xtra så man behåller kylan någotsånär.
Är det dumt och skruva en metallvinkel med jämna mellan rum för att dra 2 rör på varje sida en in mot väggen och en utanför så får man det ganska så kompakt.. Svårt iof om man behöver jobba med det innersta röret.
Det blir många rör jag skall dra så jag vill knö ihop dom så mycket det går utan att det blir för opraktiskt om man
behöver jobba med dom. Nu kommer det inte bli nån tappning på vägen mellan källaren o övervåningen utan den stigaren drar jag en annan väg.
Och svåra att få på plats... hum det går nog inte.. måste ta 3m längder.. eller mjuka rör..
ja jag får lägga kallvatten i ena ändan av "skåpet" fast det kommer väl bli uppvärmt eftersom dom ligger i samma utrymme.. VVC håller ju rätt hög temp.. Kallvattnet lär man få dra prisol annars så får man nog en pöl i pannrummet och isolera lite xtra så man behåller kylan någotsånär.
Är det dumt och skruva en metallvinkel med jämna mellan rum för att dra 2 rör på varje sida en in mot väggen och en utanför så får man det ganska så kompakt.. Svårt iof om man behöver jobba med det innersta röret.
Det blir många rör jag skall dra så jag vill knö ihop dom så mycket det går utan att det blir för opraktiskt om man
behöver jobba med dom. Nu kommer det inte bli nån tappning på vägen mellan källaren o övervåningen utan den stigaren drar jag en annan väg.
Är det en hel dörr så är det inga problem.
Jag ser inga direkt problem med sättet du beskriver hur du vill dra rören förutom kallvattnet vill du slippa plusprisol så kan du ju isolera kallvattnet själv. Inte så svårt om det är öppet hela vägen och man kommer åt.
Är det något så här du menar

Där den stora ringen är avlopp, det blå är järnet du ska fästa CU-rören i? De små ringarna är CU-rören.
Om det är något sådant du menar så rekommenderar jag väggkonsoler:
http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/sto...&parent_category_rn=21457&topCategoryId=21451
En modell utan stöd och sätter en sådan så du kan sätta svep om rören. D.v.s. du vrider den ett kvarts varv. Observera att det får bara vara kopparsvep direkt mot kopparrör.
Dom är ju egentligen inte till för att vridas på det hållet men det bör vara bättre då man inte längre får svetsa ihop sina egna konsoler. Källan på detta är min lärare från utbildningen.
Jag ser inga direkt problem med sättet du beskriver hur du vill dra rören förutom kallvattnet vill du slippa plusprisol så kan du ju isolera kallvattnet själv. Inte så svårt om det är öppet hela vägen och man kommer åt.
Är det något så här du menar

Där den stora ringen är avlopp, det blå är järnet du ska fästa CU-rören i? De små ringarna är CU-rören.
Om det är något sådant du menar så rekommenderar jag väggkonsoler:
http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/sto...&parent_category_rn=21457&topCategoryId=21451
En modell utan stöd och sätter en sådan så du kan sätta svep om rören. D.v.s. du vrider den ett kvarts varv. Observera att det får bara vara kopparsvep direkt mot kopparrör.
Dom är ju egentligen inte till för att vridas på det hållet men det bör vara bättre då man inte längre får svetsa ihop sina egna konsoler. Källan på detta är min lärare från utbildningen.
Redigerat:
Eftersom du ska bygga in hela rasket ser jag ingen anledning till att ha hårda kopparrör! (5 eller 2,5m) Om du vill ha koppar så kör prisol (alternativet är pex) . Då blir det dessutom heldraget och du kan lugnt bygga in det helt. Isolera slipper du då också.
Efter som du tänkt bygga in allt så behöver det ju inte vara en altartavla, med självklart ska allt sitta fast ordentligt. Gummiklammer (kallas även rörsvep - rörklamma) ger en stabil konstruktion. Finns i massor med storlekar!
Tex:
Efter som du tänkt bygga in allt så behöver det ju inte vara en altartavla, med självklart ska allt sitta fast ordentligt. Gummiklammer (kallas även rörsvep - rörklamma) ger en stabil konstruktion. Finns i massor med storlekar!
Tex:
Redigerat:
Sj6 jo det var nått sånt jag menade visste inte att skenorna fanns med sid fäste. har ju satt skenor i taket i källaren där jag hängt rör
och klämmorna som krilleman_215 beskriver blir väl bra.
eller dra pex det är sant att det gör ju inget att det inte är helt rakt om man döljer det i en låda..
Ja jag skall fundera lite jag har lite pex kvar skall kolla hur mycket det kan vara. jag skall gå ut på taket i pannrummet och sen över taket till pumparna där vill man dra cu men upp på väggen i trapphuste där kan det ju vara pex sen går det pex i golvet bort till andra badrummet.. så jag måste ändå ha en inspektionslucka för skarvarna.
och klämmorna som krilleman_215 beskriver blir väl bra.
eller dra pex det är sant att det gör ju inget att det inte är helt rakt om man döljer det i en låda..
Ja jag skall fundera lite jag har lite pex kvar skall kolla hur mycket det kan vara. jag skall gå ut på taket i pannrummet och sen över taket till pumparna där vill man dra cu men upp på väggen i trapphuste där kan det ju vara pex sen går det pex i golvet bort till andra badrummet.. så jag måste ändå ha en inspektionslucka för skarvarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden