22 257 läst ·
17 svar
22k läst
17 svar
Hur skarva PEM-slang?
Sida 1 av 2
Vid schaktning på tomten grävdes telekabeln av. Jag vill nu skarva ihop slangen som kabeln går i för att kunna dra i ny kabel och på så sätt slippa skarva själva teleledningen. Problemet är att slangen är av äldre typ, 28 mm, och det verkar inte finnas några kopplingar att köpa till denna dimension! Nätbutikerna har 25 och 32 mm, inget däremellan. Hur gör jag då? Jag vill ha en någorlunda stark skarv som klarar lite påfrestning och inte går av igen vid första kontakt med någon form av grävdon.
Ånej, finns det olika tjocklek på godset också!? Tyvärr lite svårt att mäta då jag är hemma nu och har en bit till landet där problemet är. Du säger om det är exakt 28 mm. Hmmm... när jag mätte tyckte jag det var närmare 29 mm - fanns den dimensionen också? Jag förutsatte att slangen var 28 mm, kanske fel?
Var finns kopplingar till 28 mm?
Var finns kopplingar till 28 mm?
>Frågan är bara godsets tjocklek.
PEM-slangskarvar bryr sig väl bara om ytterdiametern?
Hursomhelst, en bit krympslang duger väl att skarva med? Eller till och med eltejp.
Det behöver ju inte tåla något tryck eller så...
PEM-slangskarvar bryr sig väl bara om ytterdiametern?
Hursomhelst, en bit krympslang duger väl att skarva med? Eller till och med eltejp.
Det behöver ju inte tåla något tryck eller så...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Vill man ha lite stadga och få det tätt skickar man i en korrekt stödhylsa innan man drar kopplingen, kopplingsset undvikes då den minskar innerdiametern stort och hindrar kabeldragning!
TS ville ha en någorlunda stark skarv som klarar lite påfrestning, eltejp?
TS ville ha en någorlunda stark skarv som klarar lite påfrestning, eltejp?
Det är ju rätt att det inte behöver tåla något tryck, men det vore bra om skarvningen inte heller gick isär för minsta påfrestning. Kan verkligen krympslang och eltejp vara ett alternativ?
Krilleman, med kopplingsset menar du då typ snabbkoppling? Var kan jag hitta stödhylsa och koppling till 28 mm slang?
Krilleman, med kopplingsset menar du då typ snabbkoppling? Var kan jag hitta stödhylsa och koppling till 28 mm slang?
Redigerat:
Jag hade tänkt mig nåt sånt här; http://www.sigro.se/sv/pem-plastkop...01-plast-plast.php?group=prod_prod_grp-s1/487, men den finns som sagt inte för 28 mm.
Redigerat:
Hittar du ingen bra koppling så kan du få det starkt genom att linda skarven med vulktejp, t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/ovrigt/tejp/vulktejp-p40106
Och sedan trär du en grövre slang över som skydd och hjälper även till att fixera skarven.
Och sedan trär du en grövre slang över som skydd och hjälper även till att fixera skarven.
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
krilleman_215 skrev:
TS ville att den skulle tåla kontakt med något grävdon, jag tolkar det som grävmaskin, inte spade. Och då spelar det ingen roll vad man skarvar med när själva slangen i sig inte håller för dylika påfrestningar.
Två stödhylsor och en koppling borde lösa dina kabel-problem på ett starkt sätt! Detta är inte godkänt om du hade en vattenledning, men mer än dugligt som tomrör för kabel! Men detta bygger på att ditt rör är 28x4,0mm i godset!
http://www.dinvvsbutik.se/28x4stodhylsafpexror-p-42097.html?osCsid=bkks6nbcuompasf4lpkkbgmq06
http://www.dinvvsbutik.se/28vatettekoppl1130-p-42648.html
Godkända plaströrskopplingar för 28 plast tillverkar flera, vatette, buelco. Men dom har en större stödhylsa (som inte är slät utan mer "bullig") vilket skulle störa din framkomlighet för kabeldragning...
http://www.dinvvsbutik.se/28x4stodhylsafpexror-p-42097.html?osCsid=bkks6nbcuompasf4lpkkbgmq06
http://www.dinvvsbutik.se/28vatettekoppl1130-p-42648.html
Godkända plaströrskopplingar för 28 plast tillverkar flera, vatette, buelco. Men dom har en större stödhylsa (som inte är slät utan mer "bullig") vilket skulle störa din framkomlighet för kabeldragning...
Ja, kör på lite glidex eller annat lämpligt glid, får man på det någon halvmeter så är det bra.
Annars så finns det enkom skarvar för dessa slangar, minns dock inte var jag hittade dem förra gången jag letade.
Kolla på pipelife eller liknande, för markförläggning av datakabel....
Annars så finns det enkom skarvar för dessa slangar, minns dock inte var jag hittade dem förra gången jag letade.
Kolla på pipelife eller liknande, för markförläggning av datakabel....