Hej,

Jag och min sambo har precis fått tillgång till vårt 'nya' hus. Enligt plan så har vi rivit ut halva köket men omgående så stötte vi på ett smärre problem. Av någon underlig anledning så har de dragit avluftningsröret till avloppet rätt igenom ett städskåp som stod mitt i rummet så att säga. Så, nu efter att vi rivit en del så har vi ett rör från golv till tak mitt i köket.
Min plan är att kapa/dela på röret undet golvet (det är krypgrund), byta ut gjutjärnet till PVC, leda om det under golvet in i ett hörn, gå igenom golvet och upp genom en annan garderob och upp på vinen, leda tillbaka det till ursprunglig position och koppla på PVCn på det befintliga röret som går ut genom taket.
Någon som ser några problem med detta? Jag är lite orolig för hur mycket jag kan hålla på och mecka med röret utan att behöva få läckor vid takgenomföringen. Har inte varit upp och kollat hur det ser ut där än dock. Men någon som ser några risker med hur jag tänker??

Har lite bilder på röret i köket men inga från grunden eller vinden ännu.
IMG_6920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har redan funderat på att behålla röret och bara kroma det så det behövs inte föreslås. ;)
 
Krilleman
Sidodragningen ska inte vara några som helst problem!

Oftast på luftningen är utsticket bara rakt ut genom en takgenomföring, röret brukar åka ner när man kapar luftningen, så stadga upp röret ovan kapstället innan du kapar på vinden!

Vilken dimension har du på den befintliga luftningen? Det ser mindre ut än 110, snarare 86.
 
Hej!

Att dra om så att det går upp någon annanstans är inget problem. Frågan är om det måste gå ut på utsidan (ut på yttertaket)? Under senare delen av stenåldern, dvs under 1980 talet när jag senast gjorde en stor husrenovering satte man ju en moj på vinden. Kallades väl "vacuum-klocka" om jag minns rätt. Luktfritt och väl fungerande vad jag minns, men de kanske inte används längre...?
 
vaacum är ej godkänt! Iaf inte med enskilt avlopp med 3kammare!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Krilleman
Nej, kan man fixa ut avloppet ovan taket gör man det!

I vissa fall går det ej och då använder man en vaccuum-ventil. Men den ska sitta där det ej är minusgrader!
 
  • Purus-Vakuumventil-110-mm-364280.jpg
Är du säker på att det är avluftningen? Det är inte ett 70-talshus med platt tak och centralt stuprör?
 
Nyfniken skrev:
Är du säker på att det är avluftningen? Det är inte ett 70-talshus med platt tak och centralt stuprör?
Vilken mardröm isåfall.. Det skulle jag aldrig kunna tänka mig om det var jag som rev på gott och ont..

Inte kul att kapa de där om det spöregnar isf, hehe vilken chock,
 
Jag hade exakt samma lösning för avluftning på ett hus jag renoverade tidigare.
Jag "löste" det genom att helt enkelt ta bort hela röret och avluftningen. På det huset gick det utmärkt, det märktes alsdrig någon skillnad på avlopp eller vattenlås. Ni kan ju såklart ha helt andra förutsättningar i ert hus, men jag ville ändå påpeka att man behöver inte alltid ha en avluftning.
 
Tack för svaren! Då verkar det inte vara några konstigheter direkt då.
Och ja, det är avluftning, och nej, det är inget 70-tals hus med platt tak. :)
 
Här kommer ett väldigt sexistiskt, chauvinistiskt och off topic inlägg,
kanske med en del gubbsjuka också.
Men det är ju fortfarande "helg".

Sen slänger jag bor tangentbordet och kapar fingrarna.

Varför ta bort röret?
Gör en dygd av nödvändigheten, låt det sitta och polera upp det!

IMG_9636.jpg
 
  • Gilla
sj6 och 3 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Jag hade exakt samma lösning för avluftning på ett hus jag renoverade tidigare.
Jag "löste" det genom att helt enkelt ta bort hela röret och avluftningen. På det huset gick det utmärkt, det märktes alsdrig någon skillnad på avlopp eller vattenlås. Ni kan ju såklart ha helt andra förutsättningar i ert hus, men jag ville ändå påpeka att man behöver inte alltid ha en avluftning.
Vill bara påpeka att man förkortar livslängden på sitt enskilda avlopp med fem-tio år ifall man tar bort avluftningen. Syrebrist är ett av de största problemen när det gäller enskilda avlopp. Och har man inte avluftning gäller dessutom inte någon tillverkares garanti.

Det är inga problem med sidodragning. Se bara till så att det inte blir "bakfall" med risk för vattenlåseffekt så att luften inte kan röra sig fritt.
 
JAP-Tina skrev:
Det är inga problem med sidodragning. Se bara till så att det inte blir "bakfall" med risk för vattenlåseffekt så att luften inte kan röra sig fritt.
Vad måste jag tänka på för att undvika det?
 
Att efterföljande rör bygger uppåt hela tiden, så att inget vatten (t ex kondensvatten) kan samlas någonstans :-)
 
JAP-Tina skrev:
Vill bara påpeka att man förkortar livslängden på sitt enskilda avlopp med fem-tio år ifall man tar bort avluftningen. Syrebrist är ett av de största problemen när det gäller enskilda avlopp. Och har man inte avluftning gäller dessutom inte någon tillverkares garanti.

Det är inga problem med sidodragning. Se bara till så att det inte blir "bakfall" med risk för vattenlåseffekt så att luften inte kan röra sig fritt.
Ett litet tilläggspåpekande:
Om det är ett enskilt avlopp med infiltration skall man inte använda vakuumventil.
Den förhindrar att luften (den illaluktande) strömmar ut ur ventilen.
Och avloppsventilationen fungerar så att luften strömmar från slutet på markbädden/infiltrationen genom rören och ut över taket.

Så vid enskilt avlopp: Ingen vakuumventil, utloppet högt upp (över taket helst) utomhus.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hur kapar man på bästa sätt ett gjutjärnsrör?? :) Går det sedan att bara dra ut rörbitarna ur varandra eller sitter de ihop på ett mer raffinerat sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.