Hej,

Jag är i full planering att få till avlopp, för att kunna få bygglov på en tomt. Tomten jag har lutar mot en granne med grävd brunn, varvid infiltration inte kommer vara möjlig på min egen tomt. Min sambos bror bor dock granne med tomten vi avser att bygga på, och har rejält med mark (ca 3 hektar) - där vi mer än gärna får placera en infiltration om vi vill. Vi har nu hittat en bra plats, längst ner på hans åker som ligger ganska lutande och bestämde oss för den platsen - vilket vi också anmälde till kommunen.

Dom vände tillbaka och bad oss göra en provgrop på platsen, helt i sin ordning - och jag har en tid med kommunen på måndag morgon. I förmiddags grävde vi provgropen mha av en entrepenör, och redan efter någon halvmeter grävde vi på en "åder" av vatten, vilket gjorde att det började sippra vatten - vi fortsatte dock eftersom planen var att gräva 2 meter - och även längre ner sprang vi på en åder till.

När vi tillslut grävt våra 2 meter, kunde man se ganska tydligt på jordlagrena var grundvattennivån var. Jag har läst till mig att nivån där den grå/blå marken kommer är precis under grundvattnet. Spontant känns det ju som grundvattnet ligger väldigt högt, grannarna säger att det ligger på ungefär 1 meter - men i vår grop så stötte vi på en åder redan efter kanske 50-60 cm. Om man däremot ser på bilden, så börjar det gråa partiet komma först efter 1 meter - men jag vet inte riktigt vad man räknar till grundvattnet. Det har ju regnat *extremt* mycket i allmänhet, men i detta område i synnerhet och marken är väldigt blöt generellt.

Nu min fråga, på grund av att grundvattnet verkar komma så högt som det gör - är det bara att utesluta infiltration/förhöjd infiltration?

Vad tror ni, som har erfarenhet av detta? Vill gärna samla på mig lite information/argument inför kommunens möte imorgon - just nu känns det som hon kommer såga platsen totalt och säga
att det är bara att glömma.. :(

IMG_20121103_110241 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får vänta och se, vattenivån i gropen kommer att stabilt lägga sig på grundvattennivån efter några dygn. Regnar det kommer vattenivån i gropen att stiga, om jorden är tät, men nivån kommer att sjunka sedan nederbörden upphört för att åter lägga sig på grundvatten nivån. Att se grundvatten nivån genom att titta på jorden är nog svårt, det man ser är olika lager av jord och lera.

Min provgrop var enkel att gräva. Efter 40 cm behövde vi inte gräva längre. Se bild.

Grundvattennivån är mycket hög här så en förhöjd infiltration var enda alternativet. Och i mitt fall var det absolut inga problem för kommunen att bevilja detta.

• Bild 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nikron
  • Laddar…
Det kommer nog bli en förhöjd infiltration för er!
Det blir en merkostnad nu men den håller längre än en traditionell.
Har ni hög eller låg skyddsnivå?
Jag gjorde om mitt avlopp i somras och här har jag låg skyddsnivå så det räckte det med upphöjd markbädd utan efterpolering.
Det finns färdiga pumpbrunnar att köpa men man bygger en egen ganska lätt om man är händig!

rsjerry skrev:
Det kommer nog bli en förhöjd infiltration för er!
Det blir en merkostnad nu men den håller längre än en traditionell.
Har ni hög eller låg skyddsnivå?
Jag gjorde om mitt avlopp i somras och här har jag låg skyddsnivå så det räckte det med upphöjd markbädd utan efterpolering.
Det finns färdiga pumpbrunnar att köpa men man bygger en egen ganska lätt om man är händig!
Japp, kommunen har nu varit och tittat - och dom föreslår en förhöjd markbädd med "dränering" undertill (antar dom menar en tät markbädd då?) - som sedan går vidare till en stenkista.

Jag är väldigt glad i att jag slipper fosforfälla och sånt som efterbehandling för det verkar vara ett jäkla meck.. och dyrt!

Jag har av en entrepenör blivit rekommenderad Bagas slamavskiljar-paket (den har inbyggd pump i slamavskiljaren) tillsammans med biomodulmarkbädden - det verkar prisvärt och utöver det kommer jag få betala grävning/rör/sand & makadam - han trodde på www.avloppscenter.se att det inte skulle dra iväg i några högre summor!

I övrigt har jag normal skyddsnivå enligt kommunens hemsida.

Vol

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.