kanske lika väl att du inte håller på med mokeriet längre efter som du ger rådet att lägga 75 till wc ,
inget elakt menat men det är fasen fortfarande " skit dumt "

Staffans2000
Här är det frågan om en nödlösning för att slippa mycket extraarbete som diskuterades, alltså inte att i allmänhet ersätta 110 med 75.

Dessutom: När du kan motivera varför en spolning kan rinna igenom ett 75rör, men inte två - då skall jag buga och inse hur lite jag förstår.

Hur lätt det blir stopp i ett avlopp beror på flera faktorer än dimentionen, ex.vis. fall,läckande skarvar, hinder i röret, ytstruktur et cetera.

Slutligen påstod jag inte att det med SÄKERHET skulle fungera, utan SANNORLIKT!

Väntar med iver på svar på min fråga.

Bästa hälsningar: Staffan

Det kommer att funka fint om han bara pinkar i den toan eller bara använder den vid diarrè (dock utan att torka sig) samt att han kan leva med en gungande vattenspegel.

Staffan2000 skrev:
Här är det frågan om en nödlösning för att slippa mycket extraarbete som diskuterades, alltså inte att i allmänhet ersätta 110 med 75.

Dessutom: När du kan motivera varför en spolning kan rinna igenom ett 75rör, men inte två - då skall jag buga och inse hur lite jag förstår.

Hur lätt det blir stopp i ett avlopp beror på flera faktorer än dimentionen, ex.vis. fall,läckande skarvar, hinder i röret, ytstruktur et cetera.

Slutligen påstod jag inte att det med SÄKERHET skulle fungera, utan SANNORLIKT!

Väntar med iver på svar på min fråga.

Bästa hälsningar: Staffan
Att fuska med jobbet är något JAG inte gör medvetet så VARFÖR skulle jag då uppmana eller försöka hjälpa någon annan göra det !?

Staffans2000
Jag citerar denna kloke frågeställaren,nämligen mig själv.

"Dessutom: När du kan motivera varför en spolning kan rinna igenom ett 75rör, men inte två - då skall jag buga och inse hur lite jag förstår."

Hej igen: drakhenke!!!
Det var det här frågan gällde, inte huruvida det kallas fusk eller inte.

Besserwissern: Staffan

Genomgången i väggen av detta 50 mm avlopp - drar man ut slätända eller ska man ha muffen utåt?

:D Erber

Slätände funkar bra, sen en "lila" muff, som tätning mot tvättställets avlopp..

Angående 110 till 75 rör så minns jag att en del av husen i västra hamnen i Malmö byggdes väl slarvigt så det blev en 75 skarv i varje trossbotten. Men i övrigt 110. Stopp blev det och ombyggnad blev resultatet. Så 110 är nog att föredra.

Staffan2000 skrev:
Jag citerar denna kloke frågeställaren,nämligen mig själv.

"Dessutom: När du kan motivera varför en spolning kan rinna igenom ett 75rör, men inte två - då skall jag buga och inse hur lite jag förstår."

Hej igen: drakhenke!!!
Det var det här frågan gällde, inte huruvida det kallas fusk eller inte.

Besserwissern: Staffan
Jag tror han uttryckte sig slarvigt... Det finns nog inga garantier att ens en spolning rinner igenom obehindrat.
Jag tror andemeningen snarare var att ökad användning ökar statistiskt sett risken för stopp om avloppet är underdimensionerat.

Krilleman
Bumpad "antik" tråd, kul! :thumbup:

Men för att läsa hela tråden måste jag också tycka (ev erfarenhet) att WC kopplas alltid med 110mm. Sorry Staffan (och robban_vvs som också tyckte 75 var OK på WC - men var tog han vägen?)

Inget annat än 110mm avlopp på WC gäller på om man vill ha många och långa sköna stunder på sin mugg... Även kallat standard!

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.