5 790 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Behövs wire till djupbrunnspump
Jag ska imorgon installera en djupbrunnspump i vår brunn. Idag skulle jag köpa en wire till pumpen. Säljaren sa då att det bara var ett spel för galleriet. Att en PEM-slang håller väldigt mycket mer än en wire och att man därför inte behöver någon wire.
Kan någon hjälpa mig med detta, Pumpen ska som sagt monteras i morgon så jag behöver ett svara snabbt. Jag vill ju inte behöva ta upp pumpen igen.
Kan någon hjälpa mig med detta, Pumpen ska som sagt monteras i morgon så jag behöver ett svara snabbt. Jag vill ju inte behöva ta upp pumpen igen.
Du behöver säkringswiren av samma anledning som du behöver din hemförsäkring. Oftast händer ingenting, men den dag då slangkopplingen släpper från pumpen och du sliter av elledningen, då blir du nog glad att du betalade den lilla "premien". Tittar man sedan på att samtliga djuppumpar monteras med wire, så förstår man att det finns en orsak. Glöm inte att pumpens tyngd skall hänga i slangen och inte i elkabeln eller wiren. Fäst gärna wiren samt elkabeln med vattenfast eltejp på PEM slangen med några meters mellanrum. Lycka till...
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
SJÄLVKLART WIRE!
Tunga grejer att dra upp om du har ett djupt hål. PEM slangen i dess koppling håller inte om du behöver ta i extra mycket om pumpen fastnar i något på vägen upp. Det går säkert utan men vem kryper ner i hålet och hämtar pumpen om du misslyckas?
Tunga grejer att dra upp om du har ett djupt hål. PEM slangen i dess koppling håller inte om du behöver ta i extra mycket om pumpen fastnar i något på vägen upp. Det går säkert utan men vem kryper ner i hålet och hämtar pumpen om du misslyckas?
Det blev inköp av wire.
En liten sammanfattning. Jag hade tänkt beställa från Rinkaby men missade det i beställningen. Nu letade jag istället bland de lokala (Växjö) butikerna.
Stål och verktyg - 40 kr per meter!!!!! Sjukt dyrt. Säljaren kunde gå ner från 2700 till 2400 kr för mängdrabatt.
Swedool - 12 kr per meter. Tyvärr var varan slut på lagret.
Dahls - Ingen wire i sortimentet.
Solar (Alvesta VVS) - 12 kr per meter. Blev köp här. Här kommer jag handla fler gånger. Riktigt bra butik.
Nu sitter pumpen på plats med wire.
En liten sammanfattning. Jag hade tänkt beställa från Rinkaby men missade det i beställningen. Nu letade jag istället bland de lokala (Växjö) butikerna.
Stål och verktyg - 40 kr per meter!!!!! Sjukt dyrt. Säljaren kunde gå ner från 2700 till 2400 kr för mängdrabatt.
Swedool - 12 kr per meter. Tyvärr var varan slut på lagret.
Dahls - Ingen wire i sortimentet.
Solar (Alvesta VVS) - 12 kr per meter. Blev köp här. Här kommer jag handla fler gånger. Riktigt bra butik.
Nu sitter pumpen på plats med wire.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden