Vårt BDT-avlopp går till en tvåkammarbrunn med ett antal år på nacken. Ibland (ett par gånger per år) får vi problem med stopp i avloppet. I och med att det är sommarstugan känns det lite väl ofta. Vi är iofs där ganska mycket men ändå. Det blir fett/slamproppar i avloppet och det löser sig alltid med spolning med högtryckstvätten. Som alla vet som skickat ner en slang i avloppet är det en slemmig/illaluktande hantering som man gärna vill undvika. Som nybliven husägare antog jag att detta var något man fick göra då och då men, som sagt, det händer lite för ofta känns det som.

Jag har letat för att om möjligt kunna utröna orsaken, som lekman är det dock inte helt lätt. Vad jag har hittat, som känns tveksamt, är att avloppet mynnar någon decimeter under vattenytan i brunnen. Är detta en bra lösning? Min teori är att när det börjar bli mycket slam i brunnen så kommer slammet ner till mynningen på avloppsröret och täpper till röröppningen vilket orsakar stoppen. Låter det som ett troligt scenario?

På vilken nivå bör avloppsrören mynna i brunnen?

Hej, det sannolika skälet till de återkommande stoppen är nog att den efterföljande reningen till tvåkammarbrunnen har satt igen, ex markbädd el infiltration. Anledningen till detta måste utredas på plats. Kommunen, avdelning Miljö och hälsa, där du har ditt fritidshus har säkert listor på entreprenörer verksamma i området som kan komma ut på ett förutsättningslöst besök och ge råd om vad som bör göras. Lycka till!

Du menar att nivån därmed har blivit för hög i tvåkammarbrunnen? Vad som talar emot det är att det bara är slam i första kammaren, slamavskiljningen fungerar alltså.

Med så knapphändig information som du ger är det svårt att ställa någon mer exakt diagnos. Du behöver någon som kommer ut på plats och tittar.

Vilket är en kostnad jag vill undvika i detta läget.

Ingen annan som vet på vilken nivå avloppsrören bör mynna? Under eller över vattenytan?

I min trekammarbrunn mynnar det iaf ut ovanför ytan, Känns ju lite konstigt om det mynnar ut under... Beroende på fall till avloppen och hur mycket under ytan det ligger kan det ju snabbt bli ett problem då röret kan bli en del av slamavskiljaren.

Låter som att den töms för sällan? inlopp skall ej ligga under vatten.

souba skrev:
I min trekammarbrunn mynnar det iaf ut ovanför ytan, Känns ju lite konstigt om det mynnar ut under... Beroende på fall till avloppen och hur mycket under ytan det ligger kan det ju snabbt bli ett problem då röret kan bli en del av slamavskiljaren.
Tack, det var exakt så jag tänkte. Avloppet verkar också funka bra den första tiden efter tömning.

Vad kan det bero på att man lagt mynningen för avloppsröret under vattenytan? Eller kan det ha blivit så på senare år pga ändrad avrinning?

Hej!
I 3-kammarbrunnen vid vårt fritidshus mynnar också inkommande rör ovanför ytan (ca 25 cm). Du får väl kolla på vilken nivå det utgående röret sitter. Om det sitter ovanför inkommande rör så blir det ju ofelbart så att nivån blir så hög som Du beskriver, men om utgående rör ligger lägre än inkommande (så borde det nog vara), så ligger antagligen problemet i att det inte rinner vidare från kammare nr 1 så som tänkt, dvs stopp i mellanväggens öppning på något sätt...
/Micc

Inloppet ska alltid vara högre än utloppet. Det kan skilja allt från tre cm till trettio cm beroende på tillverkare och årsmodell. Hur som helst är det irrelevant. Inget av rören ska stå under vatten. Om något av rören står under vatten är det stopp och det är inte i brunnen.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Du har en lite överlägsen ton, Tina. Är det något som stör? För övrigt förstår jag inte vad du menar. Det är inte stopp, avloppet och brunnen fungerar bara det inte är för mycket slam i första kammaren.

Det var inte meningen att du skulle ta illa upp. Det du beskriver kommer och kan du inte få ett botemedel mot här på forumet. Du söker hellre medhåll om vad du har tänkt än använder ny kunskap som du får, gratis. Vad gör ni som genererar så mycket slam till en BDT? Ni kanske har erat WC felkopplat så att ni får för mycket slam till den? Du har inte sagt om ni har en sluten tank eller mulltoa till WC?
Jag vet väldigt många scenarion och sett flera felkopplade avlopp som ingen skulle kunna tro att någon kopplat med vilje men så är fallet, tyvärr. Du klargjorde tidigt att du vill undvika en engångskostnad, men ifall du tänker lite mer långsiktigt så tjänar du förmodligen in det på minskat antal slamsugningar, men det är ditt val. PS, det är inget som stör, tack för omtanken! DS
Lycka till. :)

Micc skrev:
Hej!
I 3-kammarbrunnen vid vårt fritidshus mynnar också inkommande rör ovanför ytan (ca 25 cm). Du får väl kolla på vilken nivå det utgående röret sitter. Om det sitter ovanför inkommande rör så blir det ju ofelbart så att nivån blir så hög som Du beskriver, men om utgående rör ligger lägre än inkommande (så borde det nog vara), så ligger antagligen problemet i att det inte rinner vidare från kammare nr 1 så som tänkt, dvs stopp i mellanväggens öppning på något sätt...
/Micc
Tack för konstruktivt råd! Har inget minne av att det skulle vara olika nivåer i kamrarna men du har rätt, jag får kolla.

Jag kan inte tänka mig något annat än att det är stopp i utgående ledningen ur brunnen!
Töm brunnen och se vad som händer om du spolar i utgående rör!
Risken är att du spolar bort slam i infiltrationen men har det varit sån slamflykt så att det är stopp i utgående rör så är med all säkerhet även bädden t tät tyvärr!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.