Hej,

Vi avser att bygga en infiltrationsanläggning (eventuellt markbädd) ca 100 meter från huset på grund av att vår tomt ligger lite för nära (och sluttar) mot grannens vattenbrunn.

Detta innebär att det kommer bli en rördragning på ca 100m. Marken sluttar ganska lite, men ändock sluttar - mot platsen där vi avser att bygga infiltrationen.

Hur mycket krävs det att det sluttar, för att man ska slippa installera en pumpanordning för att leda vattnet från slamavskiljaren till infiltrationen?

Och om pump krävs, vad innebär detta ekonomiskt i drift och engångskostnad på ett ungefär?

Vol

Fall på 1cm /m för avlopp brukar vara rekommendationen

I det fallet hade jag kört med pump. En bra vanlig dränkbarpump. Inte dyr i inköp och inte dur i drift.
Men visst går det att lägga rör. Som tidigare sagt så blir 1cm/m bra

gadeberg skrev:
I det fallet hade jag kört med pump. En bra vanlig dränkbarpump. Inte dyr i inköp och inte dur i drift.
Men visst går det att lägga rör. Som tidigare sagt så blir 1cm/m bra
Man lägger väl samma rör oavsett om man kör med pump eller inte? Eller hur menar du?

Hemmakatten
Vi har ca 50m med minsta möjliga lutning vilket har fungerat okej i 7 år. En gång efter några år så satte sig marken sunt slamavskiljaren sådet blev baklut.Det åtgärdades genom att gräva upp runt ingångsrören och lägga kross/grus/sand under. En annan gång blev det stopp pga att ett av rören (vi är tre fastigheter som delar) blev fullt av fett Löstes genom en spolning och tömning av slamavskiljaren. Vad som är viktigt är att ha flera rensbrunnar på sträckan. Vi har en rensbrunn vid huset och en 20 meter bort. Så lite pyssel har det varit men framförallt för att vi är fler fastigheter och alla är inte lika noga med vad de spolar ned i avloppet.

gadeberg skrev:
Njae... För att problemfritt hantera avloppsvatten från såväl WC som BDT så behövs en skärande pump, helst av bättre kvalitet så man slipper haverier och problem. Komplett pumpstation från känd tillverkare kan man få från säg 23000 och uppåt.

Hemmakatten
Vår kommun accepterade inte att vi satte en skärande pump i vår gäststuga/bastu som ligger 16 meter lägre och 100 meter bort från bostadshuset. De menade att det finns risk för slamflykt och att inga skärandepumpar överhuvudtaget accepteras för enskilda avloppsanläggningar. Vår lösning blev att vi fick/var tvungna att installera en trekammarbrunn med pumpgrop i. Avloppsvattnet pumpas sen upp till huvudavloppet. En slambil kan inte köra ner till trekammarbrunnen så när den någon gång i framtiden, 5-10 år (det är mkt liten belastning på avloppet), måste tömmas så får man göra det för hand. En ganska dyr extrakostnad för oss blev det. Så kolla med kommunen först om de godkänner skärande pumpar.

Jag har av flera entrepenörer blivit rekommenderad Bagas slamavskiljare med integrerad pumpbrunn. Det är ingen skärande pump förvisso, men det skall vara mycket ovanligt med slamflykt i deras slamavskiljare - så länge man har tillräcklig storlek och slamtömmer en gång om året.

Sitter pumpen efter slamavskiljaren eller i anslutning till utloppet i slamavskiljaren behöver den naturligtvis inte vara av skärande typ. Jag förutsatte felaktigt att det var 200 meter till hela anläggningen, inte att slamavskiljaren skulle placeras närmare fastigheten.

Hemmakatten skrev:
Vår kommun accepterade inte att vi satte en skärande pump i vår gäststuga/bastu som ligger 16 meter lägre och 100 meter bort från bostadshuset. De menade att det finns risk för slamflykt och att inga skärandepumpar överhuvudtaget accepteras för enskilda avloppsanläggningar.
Här belyser du ett problem som vi återfinner i många av våra beslutsfattande myndigheter, nämligen godtycke. Jag har inte sett någon underbyggd studie som påvisar att man drabbas av slamflykt med skärande pumpar, men likväl kan en enskild handläggare neka med hänvisning till "ökad risk".

Hemmakatten
Jovisst var det ett "tyckande" från kommunens miljöenhet. Den stora, gemensamma slamavskiljaren är en i betong från Baga som då (2005) hade minst slamflykt av alla som vi tittade på. Vi bor iofs i ett område med hög skyddsklass men detta förbud gällde i hela kommunen. Hmm, borde kanske kolla om samma sak gäller idag. Vet att det är ny personal på miljöförvaltningen.

Du skulle väl ha en upphöjd markbädd pga grundvattnet? Då behöver du ju en pump ändå och kan strunta i fallet!
Jag kan rekommendera wavin slamavskiljare och pumpbrunn.
Dessa installerade jag i somras och det funkar väldigt fint!
Jag valde en extern pumpbrunn pga att det är lätt att komma åt pumpen då!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.