2 262 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Tryckkänslig elpump
Hej
Jag har byggt en gäststuga. I gäststugan finns två sovrum med pentryn samt en enkel toalett.
Jag har inget indraget vatten.
Jag tänkte ha ett enkelt vattensystem med 25 liters vattendunk i diskbänksåpet och koppla den till blandaren via en tryckkänslig vattenpump. Alltså en pump som slår på vattnet när kranen öppnas.
Någon som har erfarenhet av detta? Jag vill ha en pump permanent inkopplad men hittar bara 12V-varianter.
Någon som vet om det finns denna typ av pumpar för fast inkoppling (230V)?
Tacksam för hjälp!
Jag har byggt en gäststuga. I gäststugan finns två sovrum med pentryn samt en enkel toalett.
Jag har inget indraget vatten.
Jag tänkte ha ett enkelt vattensystem med 25 liters vattendunk i diskbänksåpet och koppla den till blandaren via en tryckkänslig vattenpump. Alltså en pump som slår på vattnet när kranen öppnas.
Någon som har erfarenhet av detta? Jag vill ha en pump permanent inkopplad men hittar bara 12V-varianter.
Någon som vet om det finns denna typ av pumpar för fast inkoppling (230V)?
Tacksam för hjälp!
Redigerat:
Tror att den 230v pump skulle vara för effektiv, dvs tömma 25liter fort...
Känner tyvärr inte till någon som är avsedd för 230V, men du skulle kunna köpa en nätdel att driva den med. Det finns rätt billiga switchade nätdelar som är små och har riktigt hyfsad verkningsgrad.Gugge Grön skrev:
Du kan ju ha ett litet batteri typ motorcyckel/åkgräsklippare och en liten laddare ansluten hela tiden.
Det finns väl 12V pumpar som styrs från själva kranen inte av tryckfallet. I husvagnar tror jag det är vanligt men då måste man ju ha den speciella kranen. Fördelen med en sådan är ju att den är tyst utom när man tappar vatten. En tryckstyrd kan ju snurra till ibland om det falskar lite i backventilen.
Det finns väl 12V pumpar som styrs från själva kranen inte av tryckfallet. I husvagnar tror jag det är vanligt men då måste man ju ha den speciella kranen. Fördelen med en sådan är ju att den är tyst utom när man tappar vatten. En tryckstyrd kan ju snurra till ibland om det falskar lite i backventilen.
Nja, skulle snarare säga köpa en pump avsedd för 12V och mata den med 12V på ett enkelt och billigt sätt eftersom du har tillgång till 230V.Gugge Grön skrev:
Tror faktiskt att det är en rätt bra lösning, för dessa enkla system är nog rätt vanliga under enkla förhållanden där man inte alltid har tillgång till elnät. Det är därför en fördel om det går att driva med 12V, så jag gissar att en större produktion gör att en sådan pump går att köpa billigare även om man skulle lyckas hitta en pump med en motor lindad för 230V. Men visst, går det att få tag på sådana pumpar för 230V till ett vettigt pris är det naturligtvis den bästa lösningen för dig.
Klicka här för att svara