Ludwig skrev:
Men om man läser innantill:

"Det är enligt 12 § förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
inte tillåtet att släppa ut orenat avloppsvatten. Enligt 13 § i samma förordning
är det förbjudet att utan tillstånd enligt miljöbalken inrätta avloppsanordningar till
vilka vattentoaletter skall anslutas. Motsvarande gäller vid anslutning av vattentoalett
till befintlig avloppsanordning. Det är även förbjudet att inrätta annan avloppsanordning
utan anmälan. Enligt 14 § i samma förordning är det även förbjudet att
utan anmälan ändra avloppsanordningar som avses i 13 § om åtgärden kan medföra
väsentlig ändring av avloppsvattnets mängd och sammansättning. Enligt 19 § gäller
ett tillstånd att inrätta avloppsanordning i fem år men förfaller om arbetet med
anordningen inte har påbörjats inom två år."
*
Samt miljöbalken;
*
"2 kap. 7§ Skälighetsprincipen De krav på skyddsåtgärder och försiktighetsmått
som ställs på den enskilde eller
verksamhetsutövaren får inte vara oskäliga.
En avvägning ska göras mellan nytta och
kostnader."

Så är ju inte jag orolig att åka dit på något om man bygger enligt regler och tillstånd?
Nu är jag inte säker på vem du riktar dina invändningar mot men

Där står att man inte får släppa ut orenat avlopp.
Trekammarbrunn + infiltration renar avloppet!

Och det är helt klart att tillstånd behövs.
Normalt krävs en provgrop, så man får en uppfattning om
a) Grundvattennivån
b) Markens genomsläpplighet.
för att kunna bedöma om en enkel infiltration är ok, eller om den behöver göras upphöjd.

Så mitt råd till frågeställaren kvarstår: Bäst att höra med kommunens VA-experter.

Lycka till!

Och det luktar "inte ett skit" :) från infiltrationen om ventilationen är riktigt gjord.

seniorkonsult skrev:
WC-Avlopp får du numera aldrig enl miljöbalken släppa ut utan du måste ha en sluten tank.
Det var detta jag vände mig mot. Jag kan inte hitta något förbud som tvingar till en sluten tank? Orenat, det är aldrig ok! Trekammarbrunn med korrekt infiltration ( EJ stenkista!) är oftast ok.

Man skulle dock kunna tänka sig restriktioner eller helt andra regler i vissa områden.

Redigerat:
Det hela är enkelt.

1. Gå till kommunen och fråga vad som gäller för ditt område. Normal eller förhöjd skyddsnivå.
2. Bestäm placering på tomten, kolla med kommun ok/nok
3. Nu när du vet det så går du igenom vad vad dina leverantörer/installatörer kan erbjuda som uppfyller kravet.
4. Skicka in ansökan till kommunen på den anläggningen du har valt och se om den får godkänt eller inte.
5. Installera själv eller med hjälp av entreprenör.
6. Gå på dass, glöm ej tidningen :)

Ungefär så här går det till i stora drag. Enskilda avlopp räknas som miljöfarlig verksamhet och kräver ALLTID tillstånd från kommunen.
Och om du har möjlighet så skippa en sluten tank, det blir dyrt med tömningarna och du kan ge dig f... på att den kommer vara full på Julafton så du måste antingen skita i skogen eller beställa akut tömning som är ännu dyrare. Eller så spricker den och den fyller på med markvatten så du måste tömma ännu oftare. Eller så fryser avluftningen till tanken på vintern (eller för all del tömningsröret och så får du inte tömt alls) och så suger slamsugaren ihop hela tanken, och nej han kommer inte betala, din tank ditt problem.

Satsa på en trekammarbrunn med infiltration/markbädd om du kan få det godkänt av kommunen. Oslagbart!

• Gilla
Snaps och 2 till
  • Laddar…
Och dessutom tror jag att en bädd och anläggning måste installeras av en kompetent person.

Citat från lagar och förorningar: Du ska visa att du klarar kraven

[FONT=Sabon,Sabon][FONT=Sabon,Sabon]En viktig princip i svensk miljölagstiftning är den omvända bevisbördan, som innebär att det är du som har ett enskilt avlopp som ska visa att din anläggning uppfyller lagens krav, dvs. att anläggningen är rätt placerad, att den renar tillräckligt, att den inte stör vattentäkter, att den sköts och underhålls på rätt sätt och att den fungerar som avsett under drift. Du kan anlita någon som hjälper dig, men det är du som har ansvar inför myndigheten." Visserligen från Gotland men gäller nog ändå..
http://www.gotland.se/56568Visa bilaga Lagarochreglerfordigmed_enskiltavlopp_broschyr (1).pdf
[/FONT]
[/FONT]

seniorkonsult skrev:
Och dessutom tror jag att en bädd och anläggning måste installeras av en kompetent person.
Vad menar du nu då? Det finns inget som hindrar att man gör sin infiltration själv så länge det görs på rätt sätt och uppfyller de krav som ställts på anläggningen.

Nyss sa du att infiltration inte var tillåtet för avlopp där WC ingår. Var det när någon inkompetent gjort infiltrationen?

Nej, om jag minns rätt så sa jag att utsläpp från wc ej var tillåtet.
Läs själv. Det är en uttömmande skritt/folder.

Haha, du är sorglig! Man får inte släppa ut varken gråvatten eller avloppsvatten utan rening, det vet nog de flesta. Inget direkt nytt påfund heller...

Dessutom skrev du att det krävs sluten tank för WC, så slingra dig inte.

Redigerat:
Tackar för hjälpen! Hittills verkar trekammarbrunn med markbädd/infiltration bästa sättet.

Att plocka ut en geolog, läste i någon tråd om dessa och att dom är bra att plocka ut för att peka och dona lite, inför detta jobb är alltså inte något man faktiskt måste göra? Men det underlättar och går smidigare?

Ska fortsätta läsa och räkna lite mera på det hela. Är förutom avlopp även en utbyggnad för nytt badrum som måste byggas + isolera om hela huset så det springer ju lätt iväg någon tusenlapp eller två.

Tänk på att det inte är tillåtet att bygga ny, eller förändra befintlig, avloppsanläggning utan tillstånd från kommunen. De kommer ha massa synpunkter och krav så frågan om geolog etc kommer ge sig självt :)

Men jag kan tillägga lite som jag tror mig veta. Är det infiltration du söker tillstånd för kommer de titta på hur denna infiltration fungerar i din omgivning map grannars brunnar etc. Är det ok att förlägga den där du vill så kommer de sannolikt att vilja att du gräver några provgropar (2m djupa tror jag?) och sedan kommer de dit och gör markprover. Är dessa ok för den infiltration du skissat på är det grönt ljus och bara att börja bygga!

Det är dock inte helt ovanligt att grannar ligger så nära så att infiltration inte är tillåtet :(

Lycka till!

Redigerat:
byggahus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skickar med denna bild. Så där ser det ut på platsen. 2 grannar, ena är året-runt boende och andra tror jag är sommarstuga(Den närmaste röda strecken)

Åkrar kan vara ett problem har jag förstått. Men ta detta med miljökontoret!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.