Hejsan!
Har gett mej på att försöka fixa en enklare ute-dusch till sommarstugan.
Vi har sommarvatten via plast/trädgårdsslang. Varmvattenberedare är uppsatt i ett
litet förråd och duschen uppsatt på utsidan av väggen mittemot beredaren.
Sommarvattnet passerar alldeles utmed platsen och fortsätter mot det större huset till en ute-diskbänk.

Vill gärna använda pex in genom vägg till beredaren. Har inte lyckats hitta några övergångar från trädgårdsslang till pex. Jag undrar alltså vilka kopplingar som kan tänkas fungera för detta projekt. Jag har laddat upp en bild som visar på läget.

Om någon skulle kunna hjälpa till med detta vore det guld värt - jag blir bara snurrigare ju mer jag bläddrar bland kranar o nipplar på de sidor som säljer sånt.

http://www.bilddump.se/bilder/20130520180150-94.234.170.182.jpg

Mvh Bosse

Åsa Lund
Hej!

Borra inte hål i ytterväggen i onödan!
Om du har en termostat-blandningsventil på utgående varmvattenledning från beredaren så innebär det i princip konstant temperatur på vattnet.
Då räcker det med en ettgreppsblandare i uteköket och sen en gardena-koppling på perlatorn, denna del finns som standard.

På detta sätt kan du slangansluta uteduschen och ha konstant temperatur på vattnet.

Skulle det vara långt mellan uteduschen och uteköket kan du ju för all del sätta en engreppsblandare eller termostatblandare på fasaden och ansluta dit. Det finns vad jag vet inte utedusch med temperaturreglering, bara av/på för vattnet.

Lycka till!
Åsa

Hejsan och tack för svar. Nu är det ju så att vvb inte alls är inkopplad överhuvudtaget. Varmvatten vidare till diskbänken (30 meter bort) känns i dagsläget överkurs men ytterligare slangar/rör/kopplingar.
Jag antar det hela skulle underlätta om jag bytte ut befintlig trädgårdslang till pem - men med långa avstånd är det ju en kostnadsfråga också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.