2 205 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Frågor om befintlig brunn
Kikar på ett fritidshus som används som sommarstuga senaste 18 åren. Detta hus är byggt 1914 och har i dagsläget en grävd brunn på tomten.
I senaste analysrapporten (som gjorde -95) så står det:
Heterotrofa bakterier 2 dygn 20 grader Enhet: ML 2500
Koliforma bakterier 35 grader Enhet 100ml 440
Escherichia coli Enhet 100ml < 1
Tjänligt med anmärkning pga antalet heterotrofa bakterier var högt och att antalet koliforma bakterier var högt.
Dom som har använt stugan sedan -95 har dock använt brunnens vatten och duschat/diskat m.m (typ sommarvatten alltså) med sedan dess så allt har ju inte stått helt stilla.
Vad innebär detta för mig om jag köper huset. Måste jag borra helt ny brunn? Kan det räcka med att montera något som renar vattnet och sen kan jag använda det som vanligt?
I senaste analysrapporten (som gjorde -95) så står det:
Heterotrofa bakterier 2 dygn 20 grader Enhet: ML 2500
Koliforma bakterier 35 grader Enhet 100ml 440
Escherichia coli Enhet 100ml < 1
Tjänligt med anmärkning pga antalet heterotrofa bakterier var högt och att antalet koliforma bakterier var högt.
Dom som har använt stugan sedan -95 har dock använt brunnens vatten och duschat/diskat m.m (typ sommarvatten alltså) med sedan dess så allt har ju inte stått helt stilla.
Vad innebär detta för mig om jag köper huset. Måste jag borra helt ny brunn? Kan det räcka med att montera något som renar vattnet och sen kan jag använda det som vanligt?
Hej! börja med att lämna ett vattenprov till en analysfirma så får du ett dokument på vattnet därefter kan du ta beslut om ny brunn eller en filteranläggning. Vattenprover som är flera år gamla är utan betydelse och då speciellt när det gäller grävd brunn
I många fall kan den mikrobiella vattenkvaliten bli bättre genom att brunnen används flitigt. Mitt tips är att omsätta ett antal brunnsvolymer innan provtagning. Hur mycket man omsätter beror på brunnens kapacitet och storlek. Undvik helst stora avsänkningar i brunnen då detta ofta påverkar den mikrobiella kvalitén negativt.
Jag kan också nämna att merparten av grävda enskilda brunnar har anmärkningar på vattenkvaliten men väldigt få blir sjuka av sitt vatten. Man kan alltså i många fall aceptera lite halvtaskig mikrobiologisk kvalitet på vattnet. Men var uppmärksam på ecoli eftersom det är tecken på avlopp/gödsel.
Jag kan också nämna att merparten av grävda enskilda brunnar har anmärkningar på vattenkvaliten men väldigt få blir sjuka av sitt vatten. Man kan alltså i många fall aceptera lite halvtaskig mikrobiologisk kvalitet på vattnet. Men var uppmärksam på ecoli eftersom det är tecken på avlopp/gödsel.
2500 tyder på att vattnet är dåligt omsatt. Fråga ägarna om det brukar bli färg på vattnet vid hög nederbörd eller vår och höst.
Får du en bra omsättning på brunnen borde du få ner dom talen.
Men håller med tidigare inlägg ta en ordentlig analys på Alcontrol alt. Eurofins.
Lycka till!
Med vänlig hälsning, Morgan
Får du en bra omsättning på brunnen borde du få ner dom talen.
Men håller med tidigare inlägg ta en ordentlig analys på Alcontrol alt. Eurofins.
Lycka till!
Med vänlig hälsning, Morgan
Du kan titta lite i denna skrift: http://www.socialstyrelsen.se/lists/artikelkatalog/attachments/9988/2005-114-2_20051144.pdf
Inläckage av ytvatten är ett klassiskt problem som måste åtgärdas innan det är värt att kosta på en vattenananlys.I övrigt är det omsättning som gäller, hitta ett flöde som innebär "steady state" och låt det stå i några veckor. Med "steady state" menar jag att tillflödet är detsamma som uttaget ur brunnen. Lycka till!
Inläckage av ytvatten är ett klassiskt problem som måste åtgärdas innan det är värt att kosta på en vattenananlys.I övrigt är det omsättning som gäller, hitta ett flöde som innebär "steady state" och låt det stå i några veckor. Med "steady state" menar jag att tillflödet är detsamma som uttaget ur brunnen. Lycka till!
Är du orolig kan du montera in ett UV-ljus för bakterierna.
Om du tar en komplett analys så ser du vart dom koliformabakterierna kommer ifrån. Dom kan komma från skogsmark, myrmark, åkermark och även andra avloppsdeponier.
Om du tar en komplett analys så ser du vart dom koliformabakterierna kommer ifrån. Dom kan komma från skogsmark, myrmark, åkermark och även andra avloppsdeponier.
Klicka här för att svara