Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Fick en fråga om att byta blandare till min 89 åriga mormor. Så jag åkte och tittade på den. Hmm, blandaren har en extra bred rektangulär fot och det ser ut som det finns två genomföringar för rören, normalt går de väl nära inpå varandra innanför "cirkeln". Innebär detta alltså att efter demontering har vi felaktiga hål i diskbänken som måste täckas eller finns det motsvarande fötter att få tag i till en FMM 9000E I? Idiotiskt nog tog jag ingen bild på ovansidan, bara under bänken 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju ganska vanligt i äldre kåkar. Är det cc 160mm så finns det en del blandare att välja mellan.
http://www.rinkabyror.se/artiklar/kok-och-tvattstuga/kok-tvattstugeblandare/
http://www.rinkabyror.se/artiklar/kok-och-tvattstuga/kok-tvattstugeblandare/
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för svar!
Kanske är det vanligt, jag har aldrig reflekterat över den typen av montage, ej heller demonterat någon.
Hur gör man då, låter man blanardfästet sitta kvar och köper en blandare anpassad för cc160, eller finns det täckbrickor för att passa om man vill göra ett "vanligt" centrerat montage?
Kanske är det vanligt, jag har aldrig reflekterat över den typen av montage, ej heller demonterat någon.
Hur gör man då, låter man blanardfästet sitta kvar och köper en blandare anpassad för cc160, eller finns det täckbrickor för att passa om man vill göra ett "vanligt" centrerat montage?
Kapa rören undertill. Skruva bort muttrarna man ser på bilden, då kan du dra hela blandaren uppåt och du täcker hålen med denna, gör ett nytt hål och montera nya blandaren.
250x60mm - 38mm hål
Konstigt nog är 9000E I enligt specifikationen för hål upp till 37mm :x
Lite "fulare" men väldigt mycket billigare här
250x60mm - 38mm hål
Konstigt nog är 9000E I enligt specifikationen för hål upp till 37mm :x
Lite "fulare" men väldigt mycket billigare här
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack krilleman, du är Byggahus VVS-gud!
Klicka här för att svara