1 903 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
blir det färre start/stop med mer luft i hydrofor?
Tjejen har en liten hydrofor där jag dels ser på glasröret utanpå att vattennivån troligen går hela vägen upp till toppen. Samt så startar vattenpumpen nästan direkt när hon spolar i någon blandare.
Standardsvaret är ju att man ska ha endel luft i tanken. (är det 1/3 eller 2/3?)
Men så funderar jag om det verkligen kommer bli så mycket färre start/stop på pumpen när volymen ändå inte är så stor? 120liter eller något.
Är det värt jobbet?
Standardsvaret är ju att man ska ha endel luft i tanken. (är det 1/3 eller 2/3?)
Men så funderar jag om det verkligen kommer bli så mycket färre start/stop på pumpen när volymen ändå inte är så stor? 120liter eller något.
Är det värt jobbet?
Tack.
Jag har kanske ett problem också:
Säg att trycket är nära att den ska starta och pumpa.
Kan den då spontant starta - även fast inget tappas ur någon blandare.
Kan det vara små svajningar eller är det stabilt?
Tycker min startar lite oväntat ofta även fast inget tappas ur. (har bara nya blandare överallt och plastslang i backen samt bottenventilen i brunnen är skapligt ny)
När den pumpat upp tryck så är det inget synbart fall på mätaren.
Bara just att jag reagerat på att den startar vid oväntade tillfällen. (då har mätaren visat lågt tryck såsett. Den försöker inte fylla en full tank)
Tycker min startar lite oväntat ofta även fast inget tappas ur. (har bara nya blandare överallt och plastslang i backen samt bottenventilen i brunnen är skapligt ny)
Bara just att jag reagerat på att den startar vid oväntade tillfällen. (då har mätaren visat lågt tryck såsett. Den försöker inte fylla en full tank)
Förmodligen läcker det nånstans. Antingen läcker det vatten bakåt i backventilen eller så läcker det vatten efter din hydrofor nånstans. Kanske i en säkerhetsventil vid varmvattenberedaren eller nåt. Eller så läcker det luft från hydroforen/hudropressen.Yrrol skrev:Tack.
Hade allt varit tätt så hade inte trycket sjunkit och då hade inte pumpen behövt starta.
Jag anser det vara en varningsklocka om pumpen startar utan anledning om inget vatten tappas.
Då måste man ju börja läcksöka.
Har du en ventil efter pumpen kan du ju stänga den några nätter för att se om problemet upphör. låt pumpen jobba upp fulltryck på kvällen och stäng sedan kranen ut. Är trycket kvar på morgonen med stängd ventil har du läcka ute i systemet. Är trycket inte kvar läcker det före hydroforen. Kanske i backventilen i brunnen eller nåt.
Redigerat:
Inte bra.
Bytte bottenventil när brunnen spolades. Och plastslang är det i backen mellan husen, väl inne i huset så är allt nytt. Kanske är skit i slangens backventil? Det var mycket järnslam när dom spolade brunnen.
Fast hydroforen i sig är risig. Tänkte byta mot en glasfiber hydropress samt allt runtom. Hoppas det gör skillnad gällande tryckfall.
Bytte bottenventil när brunnen spolades. Och plastslang är det i backen mellan husen, väl inne i huset så är allt nytt. Kanske är skit i slangens backventil? Det var mycket järnslam när dom spolade brunnen.
Fast hydroforen i sig är risig. Tänkte byta mot en glasfiber hydropress samt allt runtom. Hoppas det gör skillnad gällande tryckfall.
Klicka här för att svara