Byggahus.se

Undvika frysning av kulventil

1. B
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

Bursus

Medlem
    Hej,

Jag är vvs-novis och har sedan ett drygt år en sommarstuga där vi varmhåller storstugan på vintern men inte lillstugan där vatten är indraget till varmvattenberedare och dusch. Vill stänga och tömma lillstugan på vintern men kunna ha vatten i storstugan året om. Men öppnar jag huvudventilen vid tomtgränsen har jag vatten fram till lillstugan också och en kulventil som sitter strax efter att slangen kommit upp via krypgrunden. En värmekabel ska hindra frysning av slangen. Se bild:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Ventil.jpg

Efter kulventilen fortsätter vattnet sen i rör över dörren. Som jag var rädd för frös kulventilen och även röret efter sönder förra vintern (trots att förra ägaren sa att de aldrig haft problem). Hade en rörmokare ute som försökte sätta dit en sorts ventil som ska tåla frysning men av någon anledning gick det inte utan han fick sätta dit en ny likadan kulventil. Han kunde inte komma på någon bra lösning förutom att dra en helt ny slang från storstugan och ha ventilen inne i värmen.

Nu är det snart dags för köldgrader igen och frågan är hur jag ska göra för att undvika att samma sak händer. Funderar på att helt enkelt lägga en värmeslinga runt kulventilen och isolera runt om. Tror ni det funkar, tips om vilken typ i så fall? Problemet är ju också att det kommer att så vatten i röret upp till dörrens höjd så jag antar att jag måste lägga en värmeslinga där också eller koppla bort det från kulventilen för att tömma. Jag vill ju eg helst undvika att lossa rör och kopplingar helt.

Eller bör jag koppla loss kulventilen och ersätta med någon sorts plugg som tål frysning istället?

Efterfrågar dels en kortsiktig lösning som funkar över vintern och också något smartare/smidigare på längre sikt.

Tack på förhand!

2. R
    Byggveteran · Trelleborg · 217 inlägg

Rigor

Byggveteran
    Ta reda på vart ledningen matas ifrån...där den delas från matningen till storstugan...
    Du kan bara hoppas att den ligger tillgängligt...
    Att låta ett rör frysa flera gånger gör att det kommer att läcka...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.