8 303 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Kan backventilen tillfälligt placeras intill hydropressen i stället för i brunnen?
När hydropressen uppnår frånslagstrycket och stoppar ejektorpumpen, rinner allt vatten tillbaka till den borrade brunnen och trycket sjunker snabbt i hydropressen. Efter en liten stund går pumpen igång igen. Efter vad jag har läst på detta forum måste orsaken vara att pumpens backventil inte fungerar. Jag antar att pumpen därmed utsätts för onödigt slitage genom upprepade till- och frånslag korrekt?
För att slippa lyfta upp pumpen och byta backventilen före vintern, planerar jag att tills vidare installera en backventil intill hydropressen i krypgrunden. På det sättet räknar jag med att pumpen inte slår på och av hela tiden. Finns det några nackdelar med den lösningen, dvs är det bättre att installera backventilen nära brunnen? Avståndet mellan brunnen och huset är cirka 75 meter.
För att slippa lyfta upp pumpen och byta backventilen före vintern, planerar jag att tills vidare installera en backventil intill hydropressen i krypgrunden. På det sättet räknar jag med att pumpen inte slår på och av hela tiden. Finns det några nackdelar med den lösningen, dvs är det bättre att installera backventilen nära brunnen? Avståndet mellan brunnen och huset är cirka 75 meter.
Rekommendationen är ju att man ska fylla hela sugledningen innan man startar anläggningen, och som du har tänkt med backventilens placering så kommer den att tömmas varje gång pumpen stannar. Det kom fresta pumpen mycket hårt! Orkar den ens lyfta vattnet från brunnen i en tömd sugledning?
Redigerat:
Du kan ha en backventil vid hydropressen, det går bra.
Eftersom det är en djupborrpump så kommer den inte bry sig om ev luft i ledningen. Men du kan få lite mycket luft i hydropressen som får luftas ut manuellt.
Dom pumparna brukar ha stabila backventiler, så det är lite förvåndande om det är den.
Kanske läcker det någonstans på vägen mellan hydropress och ned i borran?
Hör du om det skvalar i brunnen kankse? Det kan vara packningen i mantelröret som är slut.
Den ser ut såhär och sitter 1.5-2m ned i röret för att skapa en genomförig för slangen.
http://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/
Eftersom det är en djupborrpump så kommer den inte bry sig om ev luft i ledningen. Men du kan få lite mycket luft i hydropressen som får luftas ut manuellt.
Dom pumparna brukar ha stabila backventiler, så det är lite förvåndande om det är den.
Kanske läcker det någonstans på vägen mellan hydropress och ned i borran?
Hör du om det skvalar i brunnen kankse? Det kan vara packningen i mantelröret som är slut.
Den ser ut såhär och sitter 1.5-2m ned i röret för att skapa en genomförig för slangen.
http://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/
Redigerat:
Hydropresstank, har du kollat så att det inte är slut på luft i den?
Då kan man få ett sådant fenomen, det brukar det vara för mig i stugan i alla fall...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor
http://www.varmdopumpen.se/filer/mont_hydropresstank.pdf
Då kan man få ett sådant fenomen, det brukar det vara för mig i stugan i alla fall...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydrofor
http://www.varmdopumpen.se/filer/mont_hydropresstank.pdf
Lite mer om förutsättningarna: det gäller ett fritidshus på en ö, jag har därför svårt att få hjälp den här årstiden när den egna båten ligger på land. (Reguljär båttrafik en gång om dagen innebär många timmars debitering från rörfirman). Jag måste därför satsa på en tillfällig lösning med en backventil intill brunnen eller i krypgrunden.
Pumpen är bara ett par år gammal, sitter på cirka 30 m djup så jag vågar mig inte på att försöka lyfta upp den på egen hand.
Som jag ser det är alternativen därför
A) installera backventil i krypgrunden.
B) installera backventil intill brunnen.
Frågan är då vilket som är att föredra, alternativ A eller B?
En annan möjlighet är att inte göra någonting dvs hoppas att pumpen klarar av många start-stop fram till våren, men se till att minimera belastningen genom att bara slå på huvudströmbrytaren till pumpen de tider då jag behöver ta vatten från kranen.
Pumpen är bara ett par år gammal, sitter på cirka 30 m djup så jag vågar mig inte på att försöka lyfta upp den på egen hand.
Som jag ser det är alternativen därför
A) installera backventil i krypgrunden.
B) installera backventil intill brunnen.
Frågan är då vilket som är att föredra, alternativ A eller B?
En annan möjlighet är att inte göra någonting dvs hoppas att pumpen klarar av många start-stop fram till våren, men se till att minimera belastningen genom att bara slå på huvudströmbrytaren till pumpen de tider då jag behöver ta vatten från kranen.
OK, läcka mellan hydropress och pump är förstås möjligt. Jag får lyssna nästa gång jag är på plats. Förutom genomföringen finns även en T-koppling för elslinga vid borrhålet som möjlig felkälla.
Enligt manometern vid hydropressen går trycket inte högre än 3,2 bar, frånslagstrycket är därför inställt på cirka 3 bar. Är det kanske ett tecken på att det finns en läcka?
Direkt efter frånslaget börjar trycket sjunka och jag hör hur vattnet rinner tillbaka. Manometern sjunker till 1,8 bar dvs tillsagstrycket, och så börjar trycket stiga igen. Jag antar att hydropressen fungerar som den ska, eller finns det anledning att misstänka något fel i hanteringen?
Enligt manometern vid hydropressen går trycket inte högre än 3,2 bar, frånslagstrycket är därför inställt på cirka 3 bar. Är det kanske ett tecken på att det finns en läcka?
Direkt efter frånslaget börjar trycket sjunka och jag hör hur vattnet rinner tillbaka. Manometern sjunker till 1,8 bar dvs tillsagstrycket, och så börjar trycket stiga igen. Jag antar att hydropressen fungerar som den ska, eller finns det anledning att misstänka något fel i hanteringen?
Låter som läcka, så du är inte helt fel ute.
bara hoppas det är en lagbar fel.
Det är å andra sidan inte så tungt att lufta pumpen. jag har draget upp en från 80m själv med hjälp av en snabbtving som lås på slangen.
bara hoppas det är en lagbar fel.
Det är å andra sidan inte så tungt att lufta pumpen. jag har draget upp en från 80m själv med hjälp av en snabbtving som lås på slangen.
Klicka här för att svara